Under pandemin har begagnade bilar blivit riktig hårdvaluta, enligt Martin Fransson, vd på Wayke som är en marknadsplats för begagnade bilar.
Bolaget har tittat på sin försäljningsstatistik som täcker olika delar av landet, och Fransson konstaterar att den rådande situationen är ganska extrem. Då pandemin bröt ut tog det i snitt 22 dagar att sälja en begagnad bil. Nu är den såld på tio dagar.
– Vi ser att snittpriset har ökat med 19 procent jämfört med 2019, säger han med hänvisning till årets försäljningssiffror fram till oktober.
Det finns flera förklaringar till prisgaloppen på begagnat, enligt Martin Fransson.
– Alla stjärnor står rätt. Jag ser inte någon begagnad bil som inte är het.
Dels har det nya systemet för bilbeskattning, bonus-malus, gjort begagnade bilar eftertraktade. Dels gäller inte de nya, högre skatterna det gamla, befintliga beståndet, vilket gjort att många vill ha de lite äldre bilarna.
Pandemieffekt
Pandemin har också spelat stor roll.
– Den gjorde att man inte kunde eller ville åka kollektivt. Det var också många som upplevde att det var bekvämt med en andrabil.
Wayke är inte ensamt om den observationen. Riddermark Bil, som är specialiserat på begagnat och finns på många håll i landet, bekräftar att priserna stiger rejält, och att pandemin är en av orsakerna.
– Pandemin har gjort att folk har ändrat beteende. Många flyttar ut från städerna, vilket i större utsträckning kräver tillgång till bil, säger Carl-Adam Georgenson, affärsutvecklare och delägare i Riddermark Bil.
Många har också fått slopa sina utlandsresor under pandemin.
– Då vill man unna sig något annat. Vissa väljer att köpa en begagnad bil i stället, säger Carl-Adam Georgenson.
När läget började lätta lite efter den värsta pandemichocken uppstod halvledarbristen, som gör att det nu är väldigt långa väntetider på vissa nya bilar, konstaterar både Fransson och Georgenson.
Bil Swedens statistik över nybilsregistreringar i november visar en minskning på 21 procent jämfört med samma månad i fjol, och orsaken är bland annat leveransproblem och halvledarbrist. Det gör också att trycket på begagnatmarknaden ökar.
– Sedan har vi fått ännu fler maluseffekter i år, och det är gynnsamma räntor som gör det billigt att låna pengar, säger Martin Fransson.
Elbilar och hybrider
Kanske kan man undra om alla begagnade bilar är lika heta.
– Som vi ser det är efterfrågan störst på begagnade elbilar och plug in-hybrider, säger Carl-Adam Georgenson.
– Allt med el inblandat, men även bilar med låg skatt, låg förbrukning och låga ägandekostnader, säger Martin Fransson.
Fast det innebär inte att andra bilar inte går att sälja, förklarar Martin Fransson. Det finns även efterfrågan på stora, dyra "malusmonster".
– Allt är hett, men särskilt eftertraktat är allt som har med el att göra, säger Martin Fransson.