Producenter pressas av kedjornas egna märken

Nu reser sig svenska matproducenter mot de stora matjättarna. Deras egna varumärken har drabbats av stenhårt pressade inköpspriser och konkurrens från mer anonyma varor, anser de. Allt fler försöker nu att sälja sina varor utanför de stora kedjorna.

Vem är upphovet till morötterna, odlaren eller butikskedjan? Arkivbild.

Vem är upphovet till morötterna, odlaren eller butikskedjan? Arkivbild.

Foto: Carina Johansen/NTB/TT

Ekonomi2023-06-03 07:49

Jens Thulin är köttbonde i Skåne, och en av grundarna till producentorganisationen Mylla. Den startades 2019 för att odlare, bönder och lokala matproducenter ska kunna sälja maten direkt till kunderna via en hemsida, utan mellanhänder.

– Man kapar några led, säger Jan Thulin.

En av drivkrafterna bakom Mylla är att producenterna vill runda de stora kedjorna för att få bättre betalt och mer rättvisa villkor, berättar han. De som säljer varor till kedjornas egna varumärken, som Coops Änglamark, Ica Basic och Axfoods Garant får det knappt att gå runt.

– Kedjorna köper in exempelvis morötter från en odlarförening med flera odlare. De lovar att köpa stora volymer, men kräver också investeringar, i exempelvis maskiner, säger han.

Gisslandrama

De pressar också priset alltmer gentemot odlarna, så att det nästan inte går ihop.

– Det är som ett gisslandrama, säger Jan Thulin.

Nästan en tredjedel, 27,3 procent under 2021 enligt Svensk Dagligvaruhandel, av butikernas försäljning utgörs av varor från egna varumärken. Under 2022 har andelen stigit och enligt tidningen Fri Köpenskap är ökningen 0,8 procent.

Nu, när matpriserna rusat har pressen på producenterna hårdnat, berättar han. Kedjorna är pressade och vill ge mindre betalt till den som producerar.

Samtidigt satsar kedjorna mer av sin marknadsföring och exponering på sina egna varumärken. Producenterna tycker att kedjorna gör deras varor anonyma.

– Det står Ica, Garant eller Coop på varorna, men producenterna syns inte.

Små odlare eller tillverkare har svårt att rå på de stora jättarna när det gäller marknadsföringen, berättar han.

– Det råder ett oligopol på dagligvarumarknaden med tre stora matkedjor. Men inne i butiken är det monopol. Butiken bestämmer var varorna ska stå och hur de ska exponeras.

Nu har Mylla startat en kampanj mot ökningen av kedjornas egna varumärken.

Anonyma varor

– Vi vill avanonymisera våra varor. Vi vill att kunderna ska kunna göra aktiva val. Vi producenter lägger ned vår själ i att producera, och då vill vi att kunderna ska hitta våra varor.

Han tycker att de tre största matjättarna Ica, Coop och Axfood, som tillsammans har 90 procent av dagligvarumarknaden, är en del av något osunt. Konkurrensen är för dålig och det gör att producenterna kläms.

– De flesta konsumenter vet inte om att det är så här med kedjornas egna varumärken, säger Jan Thulin.

Fakta: Kedjornas egna varumärken

Alla de tre stora kedjorna har egna varumärken, som Icas Ica Basic, Coops Änglamark och Axfoods Garant.

Varorna som säljs under det egna varumärket köps in från olika producenter.

Ungefär en tredjedel av varorna i butikerna utgörs av egna varumärken.

Under det senaste året, då matpriserna har ökat så mycket, har butikernas egna märken ökat mer i pris än snittet, enligt den oberoende sajten Matpriskollen.

På tolv månader, från 1 april 2022 till och med mars 2023, har priserna på dagligvaror ökat 13,3 procent. För butikskedjornas egna märken var prisökningen 13,6 procent.

Källa: Svensk Dagligvaruhandel, Matpriskollen


Fakta: Mylla

Mylla säljer direkt från producent till konsument via en hemsida, och bildades av producenter 2019. Framför allt säljer Mylla i södra Sverige, men också i viss utsträckning i Stockholms- och Göteborgsområdena.

Omkring 120 producenter är med, men fler kommer till och Mylla växer. Omsättningen ligger på mellan 25 och 27 miljoner kronor, men under 2023 har försäljningen ökat 230 procent.

Källa: Mylla

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!