RÀkna med vinstlyft för börsbolagen

RÀkna med kraftigt stigande vinster bland börsbolagen. Banksektorn kommer leda vÀgen under rapportsÀsongen enligt flera analytiker.

Maria Landeborn, seniorstrateg hos Danske bank. Arkivbild.

Maria Landeborn, seniorstrateg hos Danske bank. Arkivbild.

Foto: Lisa Arfwidson/SvD/TT

Ekonomi2023-01-16 05:30

PÄ fredag drar det igÄng med tvÄ tungviktare pÄ Stockholmsbörsen, Ericsson och Sandvik. De nÀrmaste veckorna ska börsbolagen redovisa bokslut liksom presentera förslag pÄ utdelning till aktieÀgarna.

VinstförvÀntningarna Àr ocksÄ höga. Storbanken SEB gör en bedömning om en vinstökning pÄ 15 procent mot 2021 för de bolag som SEB följer pÄ Stockholmsbörsen, bland annat som effekt av den svaga svenska kronan som gynnar exportbolagen.

Nedbrutet pÄ OMXS30-bolagen har Danske bank i sin tur en prognos pÄ 25 procent exklusive storbankerna som vÀntas Ànnu en gÄng leverera kraftigt förbÀttrade resultat.

Kraftigt vinstlyft

Swedbank förvÀntas redovisa en rörelsevinst pÄ 8 miljarder kronor att jÀmföra med 7,1 miljarder kronor senaste kvartalet. För konkurrenten Handelsbanken spÄs samtidigt ett vinstlyft pÄ 8,5 miljarder kronor (6,5 miljarder kronor).

– Bankerna Ă€r det rimligt att förvĂ€nta sig att det har gĂ„tt bra för. Det Ă€r den enda branschen som Ă€r en direkt vinnare nĂ€r rĂ€ntorna har stigit. Redan förra kvartalet var fantastiskt bra och det tror jag det kommer vara nu ocksĂ„. Bankerna Ă€r normalt sett de största utdelarna pĂ„ börsen och det kommer man vara nu ocksĂ„, sĂ€ger Maria Landeborn, seniorstrateg hos Danske bank.

– Bankerna gynnas av högre rĂ€ntor, bĂ€ttre kreditmarknad och fortsatt lĂ„ga kreditförluster. Det Ă€r en drömkombination för bankerna faktiskt, pĂ„pekar Esbjörn Lundevall, aktiestrateg hos SEB.

Bankerna Àr dock inte ensamma om att lyckas, inom verkstadssektorn spÄs bolag som Volvo, Sandvik och Atlas Copco alla att redovisa kraftigt stigande vinster och till exempel Volvo har redan en vÀlfylld kassa vilket i sin tur talar för ett nytt utdelningsregn. För bolagen kommer dock Äter igen fokus vara kring orderingÄngen och om lÄgkonjunkturen nu sÀtter sina spÄr dÀr?

– Jag tror det Ă€r svĂ„rt för dem att inte adressera den frĂ„gan med tanke pĂ„ hur mycket fokus det Ă€r pĂ„ konjunkturen. Tittar man pĂ„ makroindikatorer som inköpschefsindex sĂ„ har det fallit ganska brant sĂ„ rimligtvis mĂ€rker bolagen av detta, sĂ€ger Maria Landeborn.

En rysare

För detaljhandels- och konsumentinriktade bolag kan i stÀllet de nÀrmaste veckorna bli en rysare. HÀr finns företag som varit förlorare i takt med den stigande inflationen vilket satt press pÄ vinstmarginalerna. Först ut Àr klÀdjÀtten H&M som slÀpper sina siffror den 27 januari.

– Det Ă€r helt klart sĂ„ att en svag konsumentmarknad Ă€r dĂ„ligt för H&M ocksĂ„. Sedan kommer H&M frĂ„n ett annat hĂ„ll. Under pandemin hade du en jĂ€tteboom för mĂ„nga – som Thule (takboxar) och Mips (hjĂ€lmar), cykeltillverkare och fritidsaktiviteter. Den situationen finns inte i H&M, sĂ€ger Esbjörn Lundevall.

Fakta: Datumen att hÄlla koll pÄ

I nÀsta vecka inleds rapportsÀsongen. HÀr Àr nÄgra bolag och datum att hÄlla koll pÄ:

20 januari. Ericsson, Sandvik.

26. Atlas Copco, SEB, Telia, Volvo.

27. Autoliv, H&M, SSAB.

31. Swedbank, Tele2.

1 februari. Hexagon, Getinge.

2. ABB, Electrolux, Evolution, Nordea, SKF.

3. Skanska, Assa Abloy.

8. Handelsbanken.

9. Volvo Cars.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!