På fredag drar det igång med två tungviktare på Stockholmsbörsen, Ericsson och Sandvik. De närmaste veckorna ska börsbolagen redovisa bokslut liksom presentera förslag på utdelning till aktieägarna.
Vinstförväntningarna är också höga. Storbanken SEB gör en bedömning om en vinstökning på 15 procent mot 2021 för de bolag som SEB följer på Stockholmsbörsen, bland annat som effekt av den svaga svenska kronan som gynnar exportbolagen.
Nedbrutet på OMXS30-bolagen har Danske bank i sin tur en prognos på 25 procent exklusive storbankerna som väntas ännu en gång leverera kraftigt förbättrade resultat.
Kraftigt vinstlyft
Swedbank förväntas redovisa en rörelsevinst på 8 miljarder kronor att jämföra med 7,1 miljarder kronor senaste kvartalet. För konkurrenten Handelsbanken spås samtidigt ett vinstlyft på 8,5 miljarder kronor (6,5 miljarder kronor).
– Bankerna är det rimligt att förvänta sig att det har gått bra för. Det är den enda branschen som är en direkt vinnare när räntorna har stigit. Redan förra kvartalet var fantastiskt bra och det tror jag det kommer vara nu också. Bankerna är normalt sett de största utdelarna på börsen och det kommer man vara nu också, säger Maria Landeborn, seniorstrateg hos Danske bank.
– Bankerna gynnas av högre räntor, bättre kreditmarknad och fortsatt låga kreditförluster. Det är en drömkombination för bankerna faktiskt, påpekar Esbjörn Lundevall, aktiestrateg hos SEB.
Bankerna är dock inte ensamma om att lyckas, inom verkstadssektorn spås bolag som Volvo, Sandvik och Atlas Copco alla att redovisa kraftigt stigande vinster och till exempel Volvo har redan en välfylld kassa vilket i sin tur talar för ett nytt utdelningsregn. För bolagen kommer dock åter igen fokus vara kring orderingången och om lågkonjunkturen nu sätter sina spår där?
– Jag tror det är svårt för dem att inte adressera den frågan med tanke på hur mycket fokus det är på konjunkturen. Tittar man på makroindikatorer som inköpschefsindex så har det fallit ganska brant så rimligtvis märker bolagen av detta, säger Maria Landeborn.
En rysare
För detaljhandels- och konsumentinriktade bolag kan i stället de närmaste veckorna bli en rysare. Här finns företag som varit förlorare i takt med den stigande inflationen vilket satt press på vinstmarginalerna. Först ut är klädjätten H&M som släpper sina siffror den 27 januari.
– Det är helt klart så att en svag konsumentmarknad är dåligt för H&M också. Sedan kommer H&M från ett annat håll. Under pandemin hade du en jätteboom för många – som Thule (takboxar) och Mips (hjälmar), cykeltillverkare och fritidsaktiviteter. Den situationen finns inte i H&M, säger Esbjörn Lundevall.