Att ekotrenden har mattats av i matbutikerna är ingen nyhet – försäljningen av ekologiska livsmedel minskade med mer än en halv miljard under förra året, enligt Ekologiska årsrapporten som presenterades tidigare i vår.
Nu har Sveriges Konsumenter granskat livsmedelsbutikernas agerande och upptäckt att antalet kampanjer för ekologiskt också har blivit allt färre.
– När de säger att det beror på kundernas efterfrågan säger vi att det inte är hela sanningen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
"En dålig spiral"
Toppåret 2017 var antalet kampanjer uppe i 3 500 stycken. Förra året hade antalet minskat med mer än hälften, enligt rapporten "Vart tog ekokampanjerna vägen?" som lutar sig på siffror hämtade från den oberoende sajten Matpriskollen.
Samtidigt menar organisationen att ekokampanjer till stor del ersatts av kampanjer för svenskproducerade livsmedel.
Utvecklingen mellan färre ekokampanjer och försäljning av ekomat går också hand i hand.
Konsekvensen?
– Det blir en dålig spiral. Då bidrar ju handeln till att vi köper mindre miljövänligt än vad vi skulle kunna göra, säger Jan Bertoft och fortsätter:
– Självfallet är det alltid ett ansvar för konsumenterna vad man köper. Men handeln kan göra väldigt mycket mer.
Högre pris "en mytbildning"
Förra året var tufft för konsumenterna med stigande priser på både el, drivmedel och mat.
Har folk verkligen råd att köpa den ekologiska maten?
– Man ska faktiskt jämföra och se om det verkligen är så mycket dyrare. Det finns en mytbildning kring det här, men man ska jämföra i butiken. Det finns ekologisk och prisvärd mat – och samtidigt finns det varor som är både ekologiska och svenska, säger Jan Bertoft.
– Det behöver inte vara en motsättning.