Rapport: Färre kampanjer för eko i butikerna

Det är inte enbart en fråga om dyra priser eller brist på produkter. Den dalande försäljningen av ekomat beror även på att matbutikerna slutat kampanja för ekologiskt.
–Handeln har också en roll och ett stort ansvar här, som vi tycker att de har försummat, säger Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter.

Sveriges Konsumenter har granskat livsmedelsbutikernas agerande och upptäckt att antalet kampanjer för ekologiskt har blivit allt färre. Arkivbild.

Sveriges Konsumenter har granskat livsmedelsbutikernas agerande och upptäckt att antalet kampanjer för ekologiskt har blivit allt färre. Arkivbild.

Foto: Chris Anderson/TT

Ekonomi2023-04-18 11:10

Att ekotrenden har mattats av i matbutikerna är ingen nyhet – försäljningen av ekologiska livsmedel minskade med mer än en halv miljard under förra året, enligt Ekologiska årsrapporten som presenterades tidigare i vår.

Nu har Sveriges Konsumenter granskat livsmedelsbutikernas agerande och upptäckt att antalet kampanjer för ekologiskt också har blivit allt färre.

– När de säger att det beror på kundernas efterfrågan säger vi att det inte är hela sanningen, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

"En dålig spiral"

Toppåret 2017 var antalet kampanjer uppe i 3 500 stycken. Förra året hade antalet minskat med mer än hälften, enligt rapporten "Vart tog ekokampanjerna vägen?" som lutar sig på siffror hämtade från den oberoende sajten Matpriskollen.

Samtidigt menar organisationen att ekokampanjer till stor del ersatts av kampanjer för svenskproducerade livsmedel.

Utvecklingen mellan färre ekokampanjer och försäljning av ekomat går också hand i hand.

Konsekvensen?

– Det blir en dålig spiral. Då bidrar ju handeln till att vi köper mindre miljövänligt än vad vi skulle kunna göra, säger Jan Bertoft och fortsätter:

– Självfallet är det alltid ett ansvar för konsumenterna vad man köper. Men handeln kan göra väldigt mycket mer.

Högre pris "en mytbildning"

Förra året var tufft för konsumenterna med stigande priser på både el, drivmedel och mat.

Har folk verkligen råd att köpa den ekologiska maten?

– Man ska faktiskt jämföra och se om det verkligen är så mycket dyrare. Det finns en mytbildning kring det här, men man ska jämföra i butiken. Det finns ekologisk och prisvärd mat – och samtidigt finns det varor som är både ekologiska och svenska, säger Jan Bertoft.

– Det behöver inte vara en motsättning.

Fakta: Om rapporten

Sveriges Konsumenter har granskat hur dagligvaruhandelns kampanjer för ekologiskt matchar försäljningen av ekomaten, samt hur kampanjernas fokus har utvecklats.

Granskningen utgår från år 2014 och baseras på statistik rörande kampanjer som inhämtats från den oberoende sajten Matpriskollen, en sajt som undersöker prisutvecklingen för matvaror.

2017 nådde ekokampanjerna sin kulmen, sedan dess har de sjunkit i antal.

Granskningen är en del av projektet EKO-september, som är ett samarbete mellan Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna och Sveriges Konsumenter och finansieras av Jordbruksverket.

Källa: Rapporten: "Vart tog ekokampanjerna vägen?" av Sveriges Konsumenter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!