Rapportlyft för Hermès

Den franska lyxvarutillverkaren Hermès redovisar ett rejält försäljningslyft för tredje kvartalet, upp med 16 procent.

Lyxkonsumtionslyft för Hermès. Arkivbild.

Lyxkonsumtionslyft för Hermès. Arkivbild.

Foto: Georgios Kefalas AP/TT

Ekonomi2023-10-24 09:41

Det var mer än den väntade ökningen på 13 procent.

Det var framförallt nordamerikanska konsumenter som drog uppåt. Där ökade Hermès försäljning med över 20 procent.

På medellång sikt bekräftar koncernen sitt mål för intäktsökning med konstant valuta – trots ekonomisk, geopolitisk och penningpolitisk osäkerhet runt om i världen, skriver Hermès i rapporten.

Hermès-aktien lyfter på Parisbörsen efter rapporten och har därmed ökat värdet med cirka 20 procent i år, vilket ger Hermès ett marknadsvärde på 183 miljarder euro (cirka 2 140 miljarder kronor).

Rapporten kommer sedan franska LVMH – lyxmärkena Louis Vuitton och Christian Dior i portföljen – rapporterade oväntat svagt resultat för tredje kvartalet tidigare i oktober.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!