Björn Borgs digitala omställning av affärsmodellen lyfter både omsättningen och lönsamheten till rekordnivåer, konstaterar vd Henrik Bunge i en delårsrapport.
På börsen är det klang och jubel. Aktien rusar uppåt med cirka 10 procent i fredagens inledande handel på Stockholmsbörsen.
Björn Borgs nettoomsättning lyfte till 240 miljoner kronor, upp från 225 miljoner under motsvarande kvartal 2020. Och den så kallade bruttomarginalen lyfte till 54,6 procent, upp från 51,2 procent.
Resultatet före skatt lyfte till 51 miljoner kronor, upp från 40 miljoner ett år tidigare.
E-handelssatsningen växer också.
"Egen e-handel och e-tailers växer med 23 procent i kvartalet", konstaterar Bunge.
Samtidigt meddelas att utrensningen av olönsamma butiker fortsätter, senast med en nederländsk konceptbutik som stängts ned.
Den högre bruttomarginalen förklaras bland annat med "minskade rabatter i alla kanaler, samt den ökade andelen egen e-handel med hög bruttovinstmarginal".
Samtidigt går det egna butiksnätet i rätt riktning, enligt Bunge, med en tillväxt på 2 procent i jämförbara butiker under tredje kvartalet.