Red Bull-grundaren död – skapade imperium

Den österrikiske miljardären Dietrich Mateschitz är död, efter en tids sjukdom. Han blev 78 år, och grundade ett företag som vuxit från energidrycker till ett idrottsimperium.

Red Bull-grundaren Dietrich Mateschitz 2016.

Red Bull-grundaren Dietrich Mateschitz 2016.

Foto: Kerstin Joensson/AP/TT

Ekonomi2022-10-23 01:26

Företaget kom med dödsbeskedet i ett meddelande till sina anställda, rapporterar Bloomberg.

Mateschitz grundade Red Bull 1984 med den thailändske affärsmannen Chaleo Yoovidhya. Han sägs ha fått upp ögonen för drycken när han märkte att en thailändsk dryck spetsad med koffein minskade effekten av jetlag under en affärsresa. Ett samarbete med ägarfamiljen av drycken i fråga, "Krating Daeng" (vattenbuffel), inleddes. Tre år senare – efter att noggrant ha planerat marknadsföringsstrategier – såldes den första Red Bull-drycken i Österrike, med något modifierat recept jämfört med den thailändska förlagan.

När 2021 summerades hade det under året sålts 9,8 miljarder energidrycksburkar och bolaget hade närmare 14 000 anställda.

Höll låg profil

Mateschitz själv blev Österrikes rikaste man, god för motsvarande 15 miljarder dollar. Själv höll han låg profil, ställde sällan upp i intervjuer och syntes än mer sällan på röda mattor vid olika tillställningar.

– När jag då och då går ut är det bara för att övertyga mig själv om att jag inte missar särskilt mycket, sade han i ett sällsynt undantag för Bloomberg 2011.

Han har beskrivits som ett marknadsföringsgeni, och bolaget hade inget emot tidiga rykten om att drycken i sig kunde vara farlig. Det värsta för ett varumärke är ett svalt intresse, resonerade han.

– Vi ville göra varumärket tillräckligt intressant så att folk skulle vilja lägga vantarna på det, sade han.

Skyggheten kring hans person är i skarp kontrast till hans företag, som förutom på energidrycksburkar syns på formel 1-bilar, extremsportevenemang och i tv- och datorspel.

Mateschitz var pådrivande då energidrycksföretaget gav sig in i motorsportvärlden i mitten av 1990-talet, inledningsvis i samarbete med Sauber.

Äger flera klubbar

2004 köpte Red Bull Jaguar Racing och skapade Red Bull Racing, som blivit ett av de stora stallen i Formel 1 med världsmästaren Max Verstappen.

– Han bevisade att man kan göra skillnad. Han var en passionerad anhängare och ryggraden i allt vi gjorde. En anmärkningsvärd man och en inspirerande individ, säger stallchefen Christan Horner som beskriver dödsbeskedet som väldigt sorgligt.

Red Bull äger även systerstallet Alpha Tauri och en rad fotbollsklubbar, som efter uppköpen genomgått namnbyten. Däribland kan nämnas MLS-laget New York Red Bulls, RB Leipzig i Bundesliga och flerfaldiga österrikiska mästarna Salzburg. Red Bull är en av de stora sponsorerna vid en rad idrottsevenemang, inte sällan med extremsportförtecken, och sponsrar en rad spektakel – som piloten Felix Baumgartners fria fall från stratosfären 2012.

I en intervju med The New York Times 2006 förklarade Mateschitz att han däremot själv aldrig varit passionerad nog för att försöka att bli idrottsproffs.

– Till exempel när vi lärde oss vindsurfing för 20 år sedan, så hade jag kompisar som övade timme efter timme. Men så snart jag kunde hantera en stark vind så var det gott nog. Det är sant för nästan allt jag gör. Jag gör det inte för att bli jättebra utan bara för att göra det och ha kul, sade han.

Dietrich Mateschitz blev 78 år och efterlämnar sonen Mark

Felix Baumgartner hoppar ut från sin kapsel inför tiotals miljoner tittare på nätet 2012.
Felix Baumgartner hoppar ut från sin kapsel inför tiotals miljoner tittare på nätet 2012.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!