Hur många nya kontor det handlar om, eller hur den fysiska närvaron ska öka, får Arbetsförmedlingen själv hantera, enligt ministern. Men ordern från regeringen är tydlig i regleringsbrevet till myndigheten, uppger Nordmark på en pressträff om läget på arbetsmarknaden.
Halverade antalet
För mindre än tre år sedan inledde Arbetsförmedlingen arbetet med att avveckla 132 kontor runt om i landet, mer en halvering av det totala antalet. Samtidigt drev regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna på för en stor omgörning av myndigheten. Myndigheten hade också fått kraftiga neddragningar i budgeten för året.
Ett resultat är att myndigheten har kvar egna kontor i drygt 100 av landets 290 kommuner. I en del av kommuner utan eget kontor har AF hyrt in sig hos Statens servicekontor där lokal och resurser delas med andra myndigheter.
Men kritiken har varit massiv från många kommuner ute i landet om att AF har lämnat. Och det som skulle ersätta kontoret – digitala kontakter och tjänster - är inte något bra alternativ får många av de arbetslösa som står längst från arbetsmarknaden har kommuner gjort klart.
Duger inte
Av de arbetslösa nu har 181 000 varit arbetslösa i mer än ett år.
– Då duger det inte med några digitala kanaler. Det kan underlätta men det här handlar om att kunna möta en människa fysiskt. Utifrån hur verkligheten ser ut när det gäller arbetslösheten är det helt avgörande att AF finns närvarande lokalt och kan samverka, säger Eva Nordmark.
Arbetsförmedlingen uppger att myndigheten ser över den lokala närvaron fortlöpande.
– - Vi har sett en del behov och vi har justerat det, vi har till exempel sett att vi behöver samarbetslösningar med tre kommuner till i Jämtland, annars hade det blivit för långt att resa, säger Arbetsförmedlingens överdirektör Lars Lööw.
På frågan om det är läge att öka antalet egna kontor igen i landet, säger han:
– - Vi får analysera det, finns olika alternativ men det står också att vi ska utveckla den digitala servicen.
I regleringsbrevet drar regeringen ner på ambitionerna vad gäller den viktigaste delen i omgörningen av myndigheten, utläggningen av insatser och åtgärder på privata leverantörer. Det handlar om de så kallade matchningstjänsterna som regeringen nu säger ska öka – tidigare var uppmaningen att de ska öka väsentligt.
Centern kritisk
Centerns ekonomiskpolitiske talesperson Martin Ådahl är kanske den som drev på allra mest för matchningstjänster och reform av AF i det nu avslutade januarisamarbetet med S-MP-regeringen. Han är kritisk till regeringens linje om matchningen.
— Det är väldigt olyckligt när arbetsmarknaden skriker efter matchning - det är motsatsen till att anpassa sig efter verkligheten, säger Ådahl.
Han befarar att regeringen också fördröjer reformeringen av Arbetsförmedlingen.
Eva Nordmark säger att det är viktigt att Arbetsförmedlingen har fler stöd än matchningstjänster att arbeta med.
– Vi vill att de ska fortsätta öka. Men hälften av de arbetslösa är långtidsarbetslösa och då behövs det fler verktyg.