Pristaket gäller från och med tisdagen den 12 juli, tillsammans med flera andra förändringar i klimatbonusreglerna.
Även bonusbeloppen för laddhybrider sänks, och gränsvärdet för när en bil får bonus sänks från 60 gram/km till 50 gram/km.
Begränsningen för hur stor bonus ett företag kan få, den så kallade 35-procentsregeln, tas också bort. Bonusen beräknas därmed på samma sätt för privatpersoner och företag.
Klimatbonus innebär att den som köper ny elbil har rätt att ansöka om kompensation hos Transportstyrelsen. Syftet är att få fler att satsa på klimatsmarta fordon.
Hittills har över 10 miljarder kronor betalats ut i klimatbonusar till över 270 000 nybilsköpare sedan moroten infördes den 1 juli 2018, enligt Transportstyrelsen.
"Precis som förut har man möjlighet att gå in på vår webbplats och räkna fram sin preliminära klimatbonus. Våra webbsidor är uppdaterade med de nya förutsättningarna", säger Tomas Melin, enhetschef på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Från och med årsskiftet införs ytterligare ändringar, bland annat sänks bonusen för både elbilar och laddhybrider.