Dagens reseavdrag innebär att kostnaden för resorna får dras av från inkomsten. De med högre kostnader och högre inkomster gynnas mest av avdraget, men det vill nu regeringen ändra på.
– Det är hög tid att även låg- och medelinkomsttagare ska få del av systemet. Det är orättvist att exempelvis en undersköterska som bor i Nynäshamn och jobbar på Södersjukhuset inte fått del av det, säger Åsa Lindhagen.
Skattereduktion
I det nya förslaget till subvention av arbetsresor slopas reseavdraget och ersätts med en skattereduktion som enbart bygger på avståndet till jobbet. Tidsvinster på minst två timmar för resor med bil, som det gamla systemet förutsätter, slopas nu.
– Det här blir enklare och mer rättvist, säger Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister (S).
Han förklarar att dagens system är krångligt och svårt, och att så mycket som var tredje krona som går till subvention av arbetsresor därför är felaktig.
Förslaget ska gynna glesbygdsbor, förklarar de. Skattereduktionen som nu föreslås innebär en omfördelning av resurser från storstadsområden till glesbygden, avståndsgränsen mellan hemmet och jobbet föreslås vara olika för olika delar av landet – i storstäder ska skattesubventionen ges för resor över tre mil enkel väg, medan bara halva den sträckan gäller i övriga landet.
– Det är generösare i glesbygd, säger Anders Ygeman.
Fler berörs
Med de nya reglerna ska också ett större antal få del av subventionerna.
– 260 000 fler får del av det här systemet, säger Anders Ygeman.
– Vi ser i dagens system att glesbygdsbor inte tar del av det i samma utsträckning som storstadsbor, säger Åsa Lindhagen.
De som gynnas mest är den som reser relativt billigt, exempelvis kollektivt eller genom samåkning.
Regeringen tror att detta kommer att leda till att trafik flyttar från biltrafik till kollektivtrafik, och att utsläppen då också minskar.
– Det här gynnar resor med låga utsläpp, säger Åsa Lindhagen.
Förslaget innebär också att skattelättnaden blir oberoende av inkomst och marginalskatt.
Nivån på subventionen är dock utformad för att vara kostnadsneutral i förhållande till dagens system, förklarar Anders Ygeman.
– Frågan om nivån får behandlas i framtida budgetpropositioner, säger Åsa Lindhagen.
Problem för glesbygden
Konsumentorganisationen M Sverige ser dock problem med förslaget. Framför allt för dem som bor i glesbygd, och inte har tillgång till kollektivtrafik.
– Det som vi ser som problem är att kostnaderna blir högre för dem som i dag har högst kostnader, och som också har sämst möjligheter att utnyttja kollektivtrafik. De som är beroende av bilen. De får det sämre, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig och teknisk rådgivare på M.
Beloppen som kan bli aktuella genom förslaget räcker inte till, konstaterar han, och förklarar att M vill att den skattefria delen av reseavdragen som gäller i dag ska höjas rejält från 18,50 kronor milen.
Carl-Erik Stjernvall tycker att politiker har en övertro på att folk kan välja färdsätt, eftersom kollektivtrafik helt enkelt inte finns på många ställen.
– Ett förslag som det här skapar inte fler möjligheter att resa på andra sätt, säger Carl-Erik Stjernvall.