Det kan innebära ökat stöd eller en ökad statlig styrning när det gäller ansvaret för flygplatsernas roll och utgifter, enligt Eneroth.
– Väldigt många av de icke-statliga flygplatserna brottas med ekonomiska problem, har stora underskott och ibland är det små kommuner som får bära flygplatsen. Även om vi ger statligt stöd så är man i ett läge där man får prioritera mellan kommunernas andra uppgifter, säger Eneroth.
Är välkommet
– Jag tror att det här kommer att välkomnas av väldigt många kommuner som i dag tar ett stort ansvar för sina flygplatser.
Att se över landets flygplatser är också en beredskapsfråga, enligt Eneroth.
– Både när det gäller brand- och ambulansflyg men också beredskap i vidare bemärkelse. Beredskapsläget visar på behovet av att ha en säker och tillgänglig infrastruktur och därför kan det inte bara vara upp till kommunerna, säger Eneroth.
I linje med klimatmål
Förslagen som tas fram ska vara i linje med klimatmålen och ha de transportpolitiska målen som utgångspunkt.
TT: Bör inte andra, grönare transportmedel prioriteras?
– I huvuddelen satsar vi mycket på att bygga ut järnvägssystemet och ställa om transportsektorn till elektrifiering. Men flyget måste också ställa om. En viktig del här är att säkerställa att flygplatserna, inte bara de statliga, har förutsättningar för att kunna tanka med biodrivmedel och sedan framöver att kunna ladda elflygplan, säger Eneroth.