Matpriserna har sedan i januari ökat med 8,4 procent. Mejerivaror, kött, pålägg och snacks är de produktgrupper som ökat mest – och fortsätter att öka – enligt prisjämförelseföretaget Matpriskollen.
– Ett paket Bregott är uppe i 63 kronor. Nu börjar det bli kännbart på allvar, säger Ulf Mazur, vd och grundare.
I juni ökade priserna på matrelaterade produkter i snitt med 1,4 procent, vilket i sig är en lika stor ökning som under hela 2021. Och allt tyder på att priserna fortsätter uppåt också under juli.
– 1,4 procent kanske inte låter så mycket, men höjningarna har bara hunnit slå igenom hos vissa kedjor och leverantörer ännu och fler väntas följa efter. Arla, som är marknadsledande, har till exempel höjt priserna på mjölk för tredje gången i år, säger Ulf Mazur.
En liter mellanmjölk kostade i februari 10,90 kronor. I dag kostar den 13,90. Prisökningen på mejeriprodukter beror på att Sveriges bönder har fått stora kostnadsökningar när både el- och dieselpriserna skjutit i höjden. Dessutom har spannmålspriserna stigit som en direkt följd av det pågående kriget i Ukraina.
Brist på olja
Ukraina är också den största exportören i världen av solrosolja som används i chipstillverkning, vilket har medfört att priserna på snacks som chips, bågar och ringar i ett snitt på 247 artiklar har ökat med 7,7 procent i juni.
– Raps-, solros- och palmolja är stora ingredienser i snackstillverkning och priserna på alla dessa har ökat mycket kraftigt på grund av kriget. Ett tag i våras satte dessutom Indonesien, som är den största exportören av palmolja, stopp för exporten vilket fick till följd att det rådde totalbrist på oljor. Nu går det att få tag på alla sorter men priserna är mycket höga, säger Ulf Mazur.
Planerade inköp
Matpriskollen tror på prisökningar på minst 12 procent i år, och klart är att många kommer att få det tufft att få ekonomin att gå ihop när både maten, bostadslånen och bränslet blir allt dyrare.
– Folk kommer att behöva planera sina inköp bättre och ha en ram för hur mycket man har råd att lägga på matinköp. Det funkar inte längre att bara "handla det som är gott och det jag vill ha för stunden". Veckomenyn kommer i högre grad att behöva planeras utifrån butikernas erbjudanden, säger Ulf Mazur.
Utnyttja rabatterna
I en undersökning utförd av Matpriskollen i början av juni fick konsumenter runt om i landet svara på frågan vilka åtgärder som kommer att vara hushållets viktigaste för att minska kostnaderna för dagligvaror. En övervägande del, 83,8 procent av de drygt 1 000 respondenterna, svarade att det var att hålla utkik efter kampanjvaror och varor som har ett nedsatt pris.
– Matkedjorna slåss om dig som kund och när allt är dyrare blir lockpriserna ännu viktigare. Snittrabatten på butikernas erbjudanden är 25 procent mot ordinarie pris. På förstasidorna i butikernas flygblad hela 40 procent. Vissa varor säljs för halva priset bara för att du ska komma till butiken och det ska man utnyttja, säger Ulf Mazur.
Kolla mer efter kampanjvaror | 83,8 % |
Laga mer mat från grunden | 40,9 % |
Handla mindre godis och snacks | 35,6 % |
Handla billigare produkter och märken | 31,1 % |
Handla mer i billigare butiker | 30 % |
Handla mer efter säsong | 29 % |
I mindre utsträckning handla ekologiskt och svenskproducerat | 10,5 % |
Handla mindre online | 5,9 % |
Källa: Matpriskollen |