Betsson var först ut av spelbolagen att leverera delårssiffror för tredje kvartalet. Resultatet låg också i linje med den omvända vinstvarning man släppte i början av oktober. Rörelsevinsten för kvartalet uppgick till 38,4 miljoner euro medan intäkterna ökade med 18 procent till drygt 200 miljoner euro – båda två rekordsiffror för företaget.
Medan en rad olika branscher och företag nu stålsätter sig inför ett allt tuffare företagsekonomiskt klimat tecknar vd:n Pontus Lindwall en annan bild för Betsson.
– Så här långt sett är vi opåverkade. Varje lågkonjunktur är unik och vi får se om det blir en lågkonjunktur och hur omvärldsfaktorerna påverkar konsumenterna men hittills har vi inte sett någon inbromsning, säger han till TT.
Hur förklarar du detta medan så många andra branscher uppenbarligen påverkas?
– Vi är inte en sällanköpsprodukt som är dyr utan folk spelar för rätt så små pengar. Man köper sin yoghurt och mjölk och kanske unnar sig ett spel för 50 kronor även om det är lågkonjunktur medan man väljer att inte slänga ut och renovera ett kök så vi är förmånligt positionerade.
VM – en kassako
En uppdatering gällande inledningen av fjärde kvartalet bekräftar också bilden där de dagliga intäkterna var 38,1 procent högre än 2021.
Kvartalet kommer dock att domineras av fotbolls-VM i Qatar som enligt Betsson kan bli det största evenemanget någonsin för företaget. Pontus Lindwall vill dock inte ge någon prognos:
– Jag brukar vara försiktig med förväntningar och omsättningar men det kommer att vara betydelsefullt när det gäller kundanskaffning och aktivitet. Sedan tror jag inte att det nödvändigtvis är dåligt med att VM avgörs i december i stället för under sommaren.
På Stockholmsbörsen får rapporten dock ett surt mottagande där Betssons aktie faller 7,2 procent, dock efter att ha lyft tydligt den senaste veckan och sedan årsskiftet är upp hela 52 procent. Stockholmsbörsens generella utveckling är helt motsatt med en nedgång på omkring 28 procent.
Som vd kommenterar inte Pontus Lindwall av naturliga skäl inte bolagets kursutveckling men konstaterar:
– Aktiemarknaden som helhet har ju varit dyster. Jag tror investerare har sökt sig till oss då man ser att vi är rätt så okänsliga mot konjunkturförändringar och att vi har ett uttalat mål att tjäna pengar och göra utdelningar till aktieägarna vilket gjort att vi ökat i attraktivitet.