– Varje del av leveranskedjan har nått full kapacitet. Vi letar efter ledig mark att lagra containrar på, utökar våra arbetstider vid terminalerna och implementerar en avgift som ska få transportörerna att ta bort sina containrar så snabbt som möjligt, säger Mario Cordero, vd för hamnen i Long Beach, till Bloomberg.
Stockningarna i leveranskedjorna efter pandemin ställer till problem för både hamnar, redare, industrier, butiker och konsumenter.
Det hela började förra våren. När viruset spred sig såg många framför sig att transportbehovet skulle avta. Den globala efterfrågan tog i stället fart – men då fanns för få containrar, och många av de som fanns satt fast i hamnar eller stod i kö för att lastas av, som nu, utanför Los Angeles hamn.
Containerflottan, med sina drygt 25 miljoner containrar, räckte inte till.
Samtidigt har transportföretagen försökt lösa logistiska knutar, men störningarna i det komplicerade fraktsystemet gör köbildning svår att undvika.
Det har gjort att fraktpriserna skjutit i höjden. Enligt Bloomberg är nu kostnaden för att skeppa en 40-fot lång container från Shanghai till Los Angeles den här veckan 9 947 dollar, motsvarande 87 000 kronor, en ökning på 145 procent jämfört med för ett år sedan, enligt Drewry World Container Index.