Det franska modehuset Hermès redovisar ett rejält lyft 2022.
Bolagets försäljning ökade med 29 procent till 11,6 miljarder euro för helåret 2022. Förra årets nettovinst landade på 3,4 miljarder euro, en ökning med 38 procent jämfört med 2021.
Den franska lyxkoncernen LVMH, med märken som Louis Vuitton, Kezo och Dior, gjorde också ett rekordstarkt 2022. I januari steg koncernens börsvärde till 400 miljarder euro och LVMH är nu Europas högst värderade bolag.
Både LVMH och konkurrenten Kerring SA, som bland annat äger Gucci, rapporterade dock minskad försäljning i Kina under fjärde kvartalet 2022. Kina, världens näst största ekonomi, beslutade att de hårda covid-restriktionerna skulle lyftas i december.
Hermès rapporterar däremot att försäljningen i Asien-Stillahavsregionen, exklusive Japan, ökade med 30,7 procent under förra årets tre sista månader.