Svenska Transportarbetarförbundet har varslat om strejk för bevaknings- och säkerhetspersonal på bland annat flygplatserna.
Om ingen överenskommelse nås kan strejken bryta ut från den 3 juli.
– Vi är igång med medlingen, vi har träffat medlarna två gånger, säger Tommy Wreet, ordförande för Svenska Transportarbetarförbundet.
Varslet innebär punktstrejker och gäller vissa dagar och tider. Från Bromma och Landvetter avser strejken säkerhetskontrollerna. Därifrån kan då inga passagerare åka. Däremot kan planen köra, förklarar Tommy Wreet, till exempel för att hämta resenärer på resmålen.
På Arlanda innebär inte strejkhotet något totalstopp. Där avser det bland annat bagageröntgen som betyder att det inte går att resa med incheckat bagage.
– Vi hoppas att parterna kommer överens. Det här är några av de mest reseintensiva dagarna på året, säger Robert Pletzin, presschef på statliga Swedavia som äger de berörda flygplatserna.
Han vill inte spekulera i hur strejken kan påverka resenärer innan den har blivit verklighet.
Andra flygplatser
Charterbolagen, däremot, håller på att försöka hitta alternativa flygplatser.
– En annan möjlighet är att undersöka om det går att få ta med mer handbagage om bagage inte kan checkas in, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving.
Den som har köpt en paketresa kan känna sig trygg med att åtminstone få sina pengar tillbaka om resan inte blir av, enligt Adam Györki, kommunikationschef på Tui.
– Om det blir strejk och resan inte kan genomföras så skyddas konsumenter av paketreselagen, säger han.
Värre är det för dem som bara köpt flygbiljetter. Om de inte kommer iväg så ser det mörkt ut när det gäller att kräva pengarna tillbaka.
Pekar på varandra
Flygbolaget SAS pekar på flygplatsägaren Swedavia.
– Vi måste få information från Swedavia om hur vi ska göra innan vi kan informera våra passagerare, säger Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef på SAS.
Swedavia i sin tur säger att en resenär som får en inställd resa alltid måste kontakta sitt flygbolag.
Swedavia fick krav mot sig från resenärer som missat sina flyg efter förra sommarens trassel vid säkerhetskontrollerna. Men Swedavia avvisade kraven, förklarar Robert Pletzin.
– Det stämmer att vi fick krav mot oss från resenärer då. Men allt som har med den den egna resan att göra ska resenärer ta med sitt eget flygbolag, som man har sin avtalsrelation med. Det kan vara så att det kan erbjudas alternativ eller ombokning, säger Robert Pletzin.
Flygförordningen gäller inte
Fast flygbolagen har inte något ansvar att ersätta resenärerna för sådana omständigheter som de själva inte råder över, förklarar Hanna Bornstedt, vägledare på Konsumentverket.
– Om flygbolagen själva ställer in en resa kan man kräva ersättning enligt flygförordningen, säger hon.
Men om exempelvis säkerhetskontrollen inte fungerar så att resenärer inte kommer fram till sina flyg skulle konsumenter kunna kräva flygplatsbolaget, enligt Konsumentverket. Fast där nobbar alltså Swedavia kraven.
– Vi har diskuterat detta, och det bör vara möjligt för Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att pröva detta, säger Hanna Bornstedt.
ARN har också fått in 15 ärenden som avser förra årets trassel vid säkerhetskontrollerna, då köerna var så långa att resenärer inte hann med sina flyg. Men ARN meddelar att alla dessa har avvisats.
"Krav mot flygplatsbolag av detta slag är dock inget som nämnden kan pröva eftersom det saknas ett avtalsförhållande mellan resenären och företaget. Enligt sin instruktion prövar nämnden enbart tvister mellan konsumenter och näringsidkare som härrör från ett avtal om köp av en vara, tjänst eller annan nyttighet" skriver ARN till TT.