Ett nyligen avgjort fall rör en reklamfilm för juice, som enligt RON ger en genomsnittskonsument intryck av att juicen är ett alternativ som är bra för miljön. Detta styrkts dock inte i reklamen, som därmed strider mot det regelverk som används, enligt ett pressmeddelande från RO.
Ett annat fall rör en fastighetsförvaltare som i reklam bland annat använt påståenden om "grön fastighetsservice" och "Hållbart, klimatsmart och miljövänligt fastighetsägande". Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller reklamen då den ger intryck av att förvaltarens verksamhet generellt är miljömässigt grön, hållbar, klimatsmart och miljövänlig.
I ett tredje fall blir det bakslag för påståenden från ett elbolag om "miljövänlig energi – 100 procent förnybara källor" för att de ger intryck av att el från förnybara energikällor generellt är miljövänlig.
"Annonsören har inte styrkt att så är fallet", konstaterar RO i ett pressmeddelande.
Enligt RO planeras till nästa år en uppdaterad vägledning kring ICC:s miljöreklamregler, som används för att pröva miljöpåståenden i svensk reklam.