När fartyget kommer till oljehamnen i Malmö kopplas ett rör till båten för att få iland oljan. Detta sköter besättningen ombord på egen hand.
– Vi har ingen personal där. Vi måste tillhandahålla kajplats, sedan hanterar de lossningen själva, säger Ulrika Prytz, kommunikationschef för Copenhagen Malmö Port (CMP).
Hamnarbetarförbundet har en pågående blockad mot fartyg med rysk last och ryskägda eller ryskkontrollerade fartyg. I maj inleder även Transportarbetareförbundet en sådan blockad med anledning av kriget i Ukraina.
– Vi har också efterfrågat sanktioner på EU-nivå och om det inte kommer någonting därifrån så hoppas vi på nationella sanktioner. Det är en jättesvår situation och vi har också sympatier för att hamnarbetarna tycker att det här är besvärligt, säger Ulrika Prytz.
Uppgifterna om exakt när fartyget med rysk olja ska komma fram till Malmö går isär. Enligt föranmälan till hamnen ska det ske under onsdagsförmiddagen, men det kan bli tidigare.
Hamnbolaget hänvisar till mottagningsplikt, men Hamnarbetarförbundets ordförande Martin Berg tycker att bolaget borde agera annorlunda:
"Invasionen pågår nu. Civila dödas varje dag och något EU-beslut om hamnarna verkar inte nära förestående. Då måste även företag som CMP ta eget ansvar för att inte göda Putins krigskassa i stället för att försöka runda en varslad sympatiblockad", säger han i ett pressmeddelande.
Bananlasten som med ryskt fartyg kom till Helsingborg på måndagen betraktas av förbundet som "konfliktsmittat gods" och medlemmarna kommer därför inte att lasta dessa bananer på lastbilar.