Under de fyra veckorna som avslutades i söndags uppgick ryska oljeleveranser till 3,34 miljoner fat per dag, enligt statistik sammanställd av nyhetsbyrån Bloomberg. Det är en ökning med 465 000 fat per dag jämfört med de fyra veckorna som avslutades den 20 augusti.
Ökningen är koncentrerad till fartygsleveranser från Primorsk och Ust-Luga i Östersjön och Novorossijsk i Svarta havet. Och det mesta, 2,86 miljoner fat, levereras till asiatiska slutkunder – primärt till Indien.
Bulgarien och Turkiet
I EU är det bara Bulgarien som tagit emot rysk olja, 146 000 fat per dag, under de fyra veckorna. En annan vanlig destination är Turkiet, som tog emot 220 000 fat rysk olja per dag under de fyra veckorna.
Rysslands har från och med september utlovat att dra ned på oljeexporten med 300 000 fat per dag i ett avtal med Saudiarabien och de andra oljeländerna i Opec. I augusti var löftet att exporten skulle minska med 500 000 fat per dag.
Oljeexporten ger klirr i statskassan i Moskva, som är hårt ansträngd av Ukrainakriget och sanktioner från västvärlden. Enligt Bloombergs handlar det om 62,5 miljoner dollar per vecka, det vill säga nästan 700 miljoner kronor. Det är den högsta veckonivån på åtta månader.
Priset på rysk så kallad Ural-olja har i det globala lyftet för råoljepriset tryckts upp över G7-ländernas tak på 60 dollar per fat sedan mitten av juli.
Blandas upp med rysk olja
Rysk olja som kostar mer än 60 dollar per fat får inte hanteras av västerländska fraktfartyg och inte heller försäkras av västerländska försäkringsbolag. Detta har gjort att Ryssland har byggt upp vad som brukar kallas en spökflotta av oljetankers, med tidigare okända rederier som ägare.
I statistiken som Bloomberg har sammanställt för ryska oljeleveranser ingår inte så kallad Kebco-olja från Kazakstan, levereras av Kaz Transoil. Det är dock känt att olja från Kazakstan blandas upp med rysk olja.