Den eskalerade läget kring Ukraina och Ryssland gör att svenska företag som är exponerade mot den ryska marknaden väljer att vidta flera olika typer av åtgärder.
Bland dessa återfinns Volvo lastvagnar som tillfälligt stoppar sin produktion och försäljning i Ryssland. Enligt Volvo är det en ”sammanvägning av sanktionerna, säkerhetsläget och möjligheten att bedriva verksamheten”.
Volvos presschef Claes Eliasson poängterar i en intervju med Dagens industri att man aldrig haft det ryska försvaret som kund men ändå ser ett problem:
– En lastbil har en livslängd på tio år och vi har väldigt svårt att ha kontroll över en andrahands- och i vissa fall tredjehandsmarknad, säger Claes Eliasson till Di.
Stänger fabrik
Beslutet innebär att en fabrik i Ryssland med omkring 700 anställda står stilla från och med i dag.
Verkstadsjätten Sandvik väljer också att stoppa alla leveranser till Ryssland och avser heller inte att teckna några nya kontrakt, säger bolagets presschef till Dagens industri.
Sandvik har omkring 900 anställda i Ryssland.
Ericsson har stoppat sina leveranser till Ryssland för att utreda läget.
"Ericsson undersöker hur vår verksamhet kan komma att påverkas av händelserna och sanktionerna. Ericsson har tills vidare beslutat att avbryta leveranser till kunder i Ryssland medan vi gör vår analys. Det är för tidigt att säga hur Ericsson kan komma att påverkas av ekonomiska sanktioner mot Ryssland, och vi avstår från ytterligare kommentarer" skriver Ericsson pressavdelning i ett mejl till TT.
Ingen försäljning
Volvo Cars har samtidigt beslutat att stoppa all försäljning av nya bilar i Ryssland.
– Med tanke på den potentiella risken som är förknippad med att handla material med Ryssland och de sanktioner som införts av USA och EU kommer Volvo Cars inte att leverera några bilar till den ryska marknaden tills vidare, säger Ben Foulds, presstalesperson för företaget till TT.
Enligt företaget stod Ryssland för 1,3 procent av den globala försäljningen.
Scania stoppade leveranserna av både bilar och reservdelar i Ryssland redan förra veckan, berättar presschefen Erik Bratthall. Relationerna med kunderna är viktig för Scania, men här var Scanias värderingar ännu viktigare, förklarar han.
– Men vi har inte kommunicerat det. Vi tog beslutet redan då utifrån det läge som var. Varje ord som sägs nu riskerar att bli extra bränsle i konflikten och bre på krisen. Därför valde vi att inte kommunicera det förrän nu, säger Erik Bratthall.
Ikea håller dock fortfarande sina varuhus öppna i Ryssland. I krigsdrabbade Ukraina, som Ryssland invaderat, är dock Ikeas varuhus stängda.
"Vi bedriver sedan många år verksamhet i såväl Ryssland som i Ukraina. Därmed har vi också ett stort ansvar för medarbetare och leverantörer i båda dessa länder. Vi har stängt varuhuset i Ukraina eftersom vi inte kan garantera våra medarbetares säkerhet. För tillfället är våra varuhus i Ryssland dock öppna. Men vi följer löpande utvecklingen och är beredda att agera utifrån det" skriver Ikea i ett mejl till TT.
TT har också sökt H&M, Atlas Copco och Systemair. Men inget av företagen har kunnat ge ett klart svar på hur de ska göra med sina ryska verksamheter.
Systemair, som har verksamhet i ett tjugotal östeuropeiska länder, däribland Ryssland, Belarus och Ukraina, har ännu inte fattat något beslut, berättar Fredrik Andersson, marknadschef för Östeuropa.
– Vi diskuterar mycket internt nu, det vore fel att göra något uttalande, säger han.