Hela Norrlandskusten sjuder av liv och nyetableringar. Det märks inte minst i Skellefteå där batteriföretaget Northvolt är i full gång med bygget av vad som ska bli en av de största batterifabrikerna i Europa.
Bygget av fabriken fem kilometer utanför centrum märks av i hela staden. Lyftkranar och halvfärdiga hus syns i stadssiluetten, en ny bro byggs över älven, hotellen är bokade till bredden och bostadspriserna pekar spikrakt uppåt.
Skellefteå har gått från att vara en liten utflyttningsort med 35 000 invånare till att inte ha plats för alla som kommer för att arbeta.
– Vi befinner oss i en ganska ansträngd situation. Grundproblemet är att vi inte har entreprenadbyggnader för de drygt 3 000 entreprenörer som är här och arbetar, säger säger Anja Palm, näringslivschef på Skellefteå kommun.
Lägenheter byggs för fullt, men behovet är större – och huspriserna har mer än dubblerats.
Bostadspriserna
Inne på ett mäklarkontor på gågatan i Skellefteå sitter Lars Erik Lundberg. Han har arbetat som mäklare i 40 år och säger att Skellefteå tidigare var en "dö-stad".
I början på 1990-talet hade det kommunala bostadsbolaget Skebo ett överskott på tusentals lägenheter och en del av beståndet revs. I nästan 20 år byggdes knappt någonting, men 2011 när Skebo sålde sitt bestånd till privata fastighetsutvecklare kom det smått i gång.
När Northvolt år 2019 kunde visa att de hade finansiering för att bygga jättefabriken utbröt frenesi på bostadsmarknaden.
– Man tror inte att det är sant! säger Lars Erik Lundberg och tar fram ett papper från skrivbordet med statistik över prisuppgångarna.
Mellan 2019 och 2021 har genomsnittspriserna ökat med mer än en miljon. Ett exempel han tar upp en kvinna som köpte sin lägenhet år 2015 för 500 000 kronor. Hon sålde den nyligen, och efter att allt var betalt hade hon två miljoner på banken.
– Jag möter henne ofta här ute, säger Lars Erik Lundberg och pekar ut på gågatan.
– Hon går och skrattar hela tiden, säger han skämtsamt.
Fram till år 2025 kommer 5 000 lägenheter att byggas i staden där det inte längre är svårt att få finansiering.
Infrastrukturen
Arbetslösheten i Skellefteå är lägre än genomsnittet, och arbetskraften som brukar komma från Piteå, Umeå eller Luleå finns inte att hämta, för de städerna växer också.
– Tidigare har den största inflyttningen skett från norra Norrland till Skellefteå, men nu när hela regionen skriker efter arbetskraft måste de rekrytera från andra delar av landet och världen, säger Anja Palm, näringslivschef.
Northvolt kommer ha cirka 500 anställda fram till jul. Produktionsstarten är planerad till årsskiftet. Nästa år ska fabriken ha 1 500 och om fyra år kommer 3 000 personer arbeta på fabriken, om allt går enligt planerna.
Hamnen i Skellefteå ska byggas ut för en miljard och det står kommunen för.
Norrbotniabanan som skjutits upp i omgångar under flera har äntligen fått klartecken.
Ett nytt kulturhus i trä tronar i mitten av den lilla staden. Finansiering finns och alla pilar pekar uppåt.
Nu återstår bara att allting kommer på plats innan de nya företagen vill sätta igång produktionen.