Ännu har inte elbolagen sett någon större ökning av elkunder som inte kan betala sin räkning. Men i januari kommer elchocken, och många kan få svårt att betala.
– Kontakta oss då. Stoppa inte bara undan kuvertet, säger Karin Hallberg, chef för privatkundsmarknad på Fortum.
Fortum och de andra elbolagen förbereder sig nu för för en anstormning av kunder i början av januari.
– Vi har utökat kundtjänsten från 170 personer till 270 personer under året, säger William Fredriksson, ansvarig för kundmötet på Vattenfalls kundtjänst.
Kunderna ringer
Mikael Bladh, chef för fakturering och betalning på Eon, berättar också att fler kunder har hört av sig under hösten. Även Eon:s kundtjänst har förstärkts.
Eon börjar runt den 4–5 januari skicka ut fakturorna för svinkalla decembers förbrukning, till över en miljon kunder.
– Elräkningen nu i januari kan vara den högsta någonsin, säger han.
Den Eon-kund som inte kan betala räkningen kan få anstånd, eller delbetala fakturan, förklarar han.
– Vi gör individuella bedömningar i varje enskilt fall. Vi tittar på förmågan framåt att betala, och hittar lösningar.
Ändå, alla måste betala sina räkningar. Fast nu har precis allt blivit dyrare, som maten, drivmedlet och boendet.
– Vi tittar framför allt på om det är något tillfälligt som gör det svårt att betala. Det är det vi kan göra, säger Mikael Bladh.
På Fortum gör man sig också beredd att ta emot ännu fler kundsamtal än vanligt i januari.
– Vi erbjuder en avbetalningsplan, och har också slopat avgiften för den, säger Karin Hallberg.
Ha en buffert
Den som vill kan också få uppskov med räkningen hos Fortum, men inte så att stora skuldberg byggs upp, förklarar hon.
Hos Vattenfall går det också att delbetala, och även att få uppskov, enligt William Fredriksson.
Alla elbolagen vill understryka att det som kan få ned räkningen är att minska elförbrukningen. De lägger alla kraft och resurser på att informera om detta, och säger att det också har lyckats. Förbrukningen har minskat med mellan 10 och 15 procent.
Men det gäller också att spara pengar för att kunna betala elräkningarna nu under vintern.
– Det är jätteviktigt att ha en buffert, säger Karin Hallberg.
Hur stor budgeten bör vara vill hon dock inte gå in på. Det beror förstås på hur man bor, och hur mycket el som förbrukas, förklarar hon. Men i höstas talade en västsvensk elbolags-vd om behovet av en buffert på runt 50 000 kronor för att klara den dyra elvintern.
Karin Hallberg tycker att man kan kolla sin snittförbrukning, och också fjolårets vinterfakturor, och sedan lägga på en summa.