Roblox är det absolut vanligaste spelet bland yngre barn i Sverige. Enligt Internetstiftelsen spelar sex av tio barn på låg- och mellanstadiet.
– Det är väldigt stort bland barn och inte alls stort bland äldre. Bland de yngsta barnen är det bara Youtube som är större, säger Måns Jonasson, internetstrateg på Internetstiftelsen.
Spelet har funnits länge. Det släpptes första gången 2006, men har vuxit ganska långsamt jämfört med många andra spel.
– Det har också vuxit lite i skymundan just för att det bara är de yngsta barnen som är intresserade. Vi hör ofta talas om fenomen kring sociala medier som lockar tonåringar, för de är väldigt synliga och postar mycket och tar stor plats i mediesamhället.
– Men de minsta barnen sitter och spelar och på så sätt kan saker växa lite utan att vi vuxna tänker på hur allmänt det är. Sedan är Roblox ett spel och det har gjort att många vuxna inte tänkt på det som något annat.
Måns Jonasson tror att många vuxna missar att Roblox är mer än ett spel för barnen, det är också en plats där man träffar sina kompisar.
Virtuell valuta
Det som skiljer Roblox från många andra spel är den virtuella valutan – robux – som används för att köpa saker i spelet. Man kan spela utan robux, men det innebär också att man blir utan saker som ens vänner kanske har.
– Det blir väldigt viktigt för barnen att kunna delta och känna att de är en del av spelet. De här spelen är ju utformade så att man ska vilja köpa saker.
Vad många föräldrar inte förstår är att för barnen är sakerna i spelet lika viktiga som i det vanliga livet, förklarar han. Att säga att de inte är värda att lägga pengar på är fel väg.
– Det är väldigt tydligt att de unga inte gör samma typ av distinktion mellan virtuella och verkliga föremål som vi gör, utan ett virtuellt föremål kan vara jätteviktigt för barn i ett spel.
Däremot kan man ha en diskussion om pengars värde och försöka relatera köpen i spelet till saker som finns i livet utanför.
– Om barnet sedan ändå tycker att det är värt att lägga pengarna på, då får de väl göra det. Men då har man ändå på något sätt sett till att barnet reflekterat över värdet.
Diskutera köpen
Magnus Hjelmér, vardagsekonom på Ica, instämmer. Han tycker att man som vuxen ska jämställa köp av robux med köp av vilken annan vara som helst. Diskutera hur mycket pengar barnet har, vad det räcker till och vad det inte räcker till om man köper en viss sak.
– Vägen till digitala spelpengar behöver gå via den fysiska eller digitala plånboken så att det blir lika självklart när man köper robux som när man ska köpa en fotboll eller något annat fysiskt. Ta en diskussion utanför spelet och låt barnet göra medvetna beslut.
Magnus Hjelmér ser spel som ett bra sätt för barn att lära sig förstå pengar och deras värde.
– Jag tycker att spel generellt sett är ett bra sätt att lära sig om pengar och förstå transaktioner. I spelen behöver man många gånger ha koll på hur mycket pengar man har, om man behöver spara eller jobba för att få ihop mer.
Blir lurade
I och med att robux faktiskt har ett värde i verkliga pengar lockar det till sig personer som inte bara vill spela, något både barn och föräldrar måste vara medvetna om. Måns Jonasson berättar att hans son installerade en mjukvara på datorn som minade bitcoin i utbyte mot robux. Det har också hänt att barn övertalats att lämna ut föräldrarnas kortuppgifter.
Det är inte heller ovanligt att barnen blir lurade på saker de köpt för dyra robux. Måns Jonasson tycker att man kan prata om de virtuella föremålen precis som man gör om till exempel ett par nya skor.
– Var rädd om dem och låna inte ut dem till någon du inte litar på.
Både Måns Jonasson och Magnus Hjelmér rekommenderar också föräldrar att sätta sig in i spelet och hur det fungerar.
– Ta det steget vidare och förstå spelets uppbyggnad och hur barnen sedan kan hushålla med de här digitala pengarna, säger Magnus Hjelmér.
Måns Jonasson håller med.
– Det är så mycket mer än ett spel för barnen, det är hela deras sociala värld. De förtjänar att man som förälder försöker ta det på allvar och sätter sig in i hur det funkar.