Så luras de äldre på pengar: "Jag var rädd"

Barbro och Kristina har drabbats av bedragare som riktar in sig på äldre, och som lurade dem att swisha stora summor. Skojarnas taktik: Först ett chockbesked – sedan erbjudande om hjälp.

Många äldre luras på pengar av telefonbedragare. Kvinnan på bilden är inte någon av kvinnorna i texten.

Många äldre luras på pengar av telefonbedragare. Kvinnan på bilden är inte någon av kvinnorna i texten.

Foto: Caisa Rasmussen / TT

Ekonomi2023-02-18 07:37

Både Barbro och Kristina har övertalats att swisha stora belopp till bedragares konton. Bedragarna tycks särskilt rikta in sig på äldre personer. Barbro och Kristina är i 80-årsåldern och ingen av dem vill delta med sitt riktiga namn.

Metoden är utstuderad. Bedragare har ringt upp och först gett dem ett chockbesked – någon har exempelvis försökt att handla dyrbara varor på deras bekostnad.

Men så presenteras en lösning. Det är då det verkliga bedrägeriet sker.

– Jag blev uppringd av en man som sade sig vara säkerhetschef på Elgiganten. Han sade att någon tagit ut tre telefoner som skulle faktureras mig, berättar Barbro, 80 år.

Hjälpsam och inkännande

Hon blev förstås bestört – hon hade inte köpt några telefoner. Då sade mannen att han skulle hjälpa henne, och sade sig koppla samtalet vidare till "Nordeas säkerhetsavdelning". Där svarade en person som var mycket hjälpsam och inkännande. Han pratade lugnande med henne, och verkade både säker och kunnig.

– Jag var rädd, och helt uppmjukad i huvudet, säger Barbro.

Under flera timmar hölls telefonsamtalet i gång. Kort spärrades, och han sade sig hjälpa henne att skydda pengarna som hon hade på sitt konto.

– Han fick mig att swisha 100 000 till ett konto med ett främmande namn. Han sade att det var en ren säkerhetsåtgärd.

"Noga med mina pengar"

Kristina har varit med om ungefär samma sak, men i hennes fall rörde den inledande chocken ett datorinköp för stora pengar på en avlägsen ort, som nu skulle gå till inkasso.

– Jag är alltid så noga med mina pengar, och jag hade inte köpt någon dator, säger Kristina, som blev mycket förskräckt av samtalet.

Även hon kopplades över till "Nordeas säkerhetsavdelning" och möttes av en mycket trovärdig och kompetent person som hade all tid i världen att hjälpa henne att skydda sina pengar. Hon fick veta att 100 000 kronor var på väg bort från hennes konto. Också hennes samtal hölls i gång under många timmar.

– Det var ju för att jag inte skulle ringa upp och kontrollera, säger Kristina.

Personen hon pratade med sade att försöken att skydda pengarna misslyckats, men att de skulle göra ett försök till med Swish.

– De är så skickliga, de kan manipulera.

Hon gjorde som bedragaren sade.

– Jag hade bara siktet inställt på att skydda mina pengar. Jag blev duperad, det är så fruktansvärt fräckt.

Bankerna vill inte ersätta

100 000 kronor hamnade även i hennes fall i bedragarnas händer.

Båda har anmält sina förluster till banken. Men bankerna vill inte ersätta då offret har lurats att swisha pengarna.

Men både Barbro och Kristina vittnar om hur trovärdiga och kunniga bedragarna verkat. De har verkligen vunnit deras förtroende, då de "hjälpt till" att rädda dem från att bli av med pengarna vid de fejkade elektronikköpen.

Nu känner de sig övergivna av både banker, myndigheter och polis. Pengarna är borta, och de får inte någon hjälp, tycker de.

– För att klara sig själv vill man bara glömma det här, säger Barbro.

– Det är så fruktansvärt hemskt att råka ut för. Det ska inte fungera så här. Det måste vara säkert, säger Kristina.

Hon tycker att bankerna har lett oss in i ett system som inte är tillräckligt säkert. Bankerna borde stå även för bedrägerier med hjälp av Swish, tycker hon. Själva metoden är inte det som ska vara avgörande, enligt Kristina.

– Bankerna fick ju hjälp av staten när de hade det kritiskt och höll på att gå i konkurs, säger Kristina.

Fakta: Nordea kommenterar

Nordea skriver till TT angående bedrägerier:

”Vi ringer inte och ber dig legitimera dig med bank-id. Vad gäller säkerheten arbetar Nordea dagligen med monitorering för att identifiera misstänkta transaktioner".

"Hur bra säkerhetssystem banker än bygger upp så är det svårare att skydda sig mot intrång om man lämnat ut personliga koder till utomstående eller skickar pengar till bedragaren".

Nordea skriver också att alla bedrägerifall bedöms individuellt, och att banken följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. "Generellt kan vi säga att möjligheten att bli ersatt minskar ju mer aktiv den drabbade är i att genomföra transaktionen”.

Budskapet från banken är att aldrig lämna ut personliga koder eller uppgifter, och inte skicka pengar någonstans på uppmaning.

Källa: Nordea


Fakta: Konsumentombudsmannen vill ha praxis

KO kan ge så kallat KO-biträde i principiellt viktiga fall. När det gäller bedrägerier som drabbar äldre, och där banker vägrar ersätta dem, har KO kommit fram till att detta är ett sådant fall och att mer praxis behövs.

I somras kom en dom från Högsta domstolen som gav en bedrägeridrabbad äldre person rätt till ersättning. Den domen är dock inte vägledande i alla fall, och enligt KO behövs fler avgöranden som vägledning.

KO har därför beslutat att hjälpa en drabbad kvinna som lurats att swisha pengar till bedragarna. Den drabbade nekades ersättning från banken.

Källa: Konsumentombudsmannen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!