Trenden med ett stigande oljepris fortsätter. Under dagen har priserna på bland ett fat Brent-olja lyft till 86:17 dollar, ett pris som senast uppnåddes i mitten av april och flera faktorer har bidragit:
I förra veckan meddelade världens största oljeproducent Saudiarabien att man förlänger en tidigare meddelad produktionsbegränsning fram till och med slutet av september.
Dessutom har världens näst största producent – Ryssland – i sin tur meddelat liknande begränsningar på 300 000 fat per dag under samma tidsperiod.
Stark efterfrågan
Christian Kopfer, råvaruanalytiker hos Handelsbanken, påpekar dock att det är ytterligare en faktor som egentligen har haft allra störst betydelse.
– Neddragningarna har varit kända men det som verkligen har överraskat är efterfrågan som varit så stark. Man hade trott att den skulle vara svagare med tanke på den svaga konjunkturen som världen i stor utsträckning befinner sig i.
Enligt Christian Kopfer handlar det då framförallt om efterfrågan i Asien men även till viss del USA.
Ett stigande oljepris får av naturliga skäl även betydelse vid bensinmackarna vilket blir en faktor för semestrande hushåll.
Dieselpriset ligger nu på 24:16 kronor per liter att jämföra med 20:51 kronor i våras, en ökning med 17,8 procent.
Gällande 95-oktanig bensin har ökningen gått från 18:99 i maj till dagens pris på 20:69 kronor, en ökning med nästan 9 procent.
En maktposition
För bilister väntar i ett kortsiktigt perspektiv troligtvis inga kraftiga höjningar, däremot kan oljepriset och därmed också bensinpriset fortsätta upp under nästa år, bedömer Christian Kopfer.
Problemet påpekar han är den maktposition som oljekartellen Opec och Ryssland nu har för världsmarknaden:
– Rent officiellt vill de ha stabila priser men det är en sanning med modifikation. De vill ha stabila men höga priser och helst så högt som det går. Det är en problematisk situation. Opec har en jättehög möjlighet att påverka priset, mycket mer än vad man haft historiskt och det är ett grundläggande problem för stora delar av världen.
I samband med Ukrainakrigets utbrott rusade oljepriset och var som högst på en nivå över 110 dollar fatet. En sådan utveckling påpekar Christian Kopfer skulle inte landa väl hos köpare som USA och Kina men högre priser än dagens nivå är ändå att vänta.
– I det korta perspektivet kommer man inte låta priserna gå upp till 100 dollar eller högre men jag är ganska övertygad att vi når dit nästa år givet att konjunkturen kommer tillbaka lite grann.