Den högsta prisökningen blir för vin och sprit, 1,5 respektive 1,2 procent. Priset för cider och blanddryck ökar med 0,8 procent och priset för öl med 0,4 procent.
Ulf Sjödin säger att den genomsnittliga prisökningen på 1,2 procent från leverantörerna är lägre än vad han hade förväntat sig på förhand.
– Sett till hur den svenska kronkursen har gått den här sommaren så hade jag nog trott att det skulle bli högre, säger han.
Stora prisskillnader
Han betonar samtidigt att priset skiljer sig mycket mellan olika produkter.
– Vissa varor ökar mer i pris och vissa varor minskar.
Men hur prisjusteringarna ser ut för enskilda produkter vill Systembolaget inte uppge i förväg eftersom man vill undvika hamstring.
Ulf Sjödin tror att den lägre prisökningen beror på att leverantörerna vill undvika för stora prisförändringar.
– Leverantörerna har ofta en prispolitik som går ut på att hålla en jämn linje och undvika för stora fluktuationer, man är helt enkelt lite försiktig, säger han.
Leif Stålbalk, vinimportör på Principium Dryck, hade trott att prisökningen inom vinkategorin skulle vara högre.
– Om man jämför med kostnaderna i övriga samhället är det en väldigt liten ökning.
Leif Stålbalk har själv inga viner i Systembolagets ordinarie sortiment för tillfället, men säger att han har sett sina kostnader stiga den senaste tiden.
Det beror bland annat på att priserna har höjts hos producenterna och att Ukraina står för en stor del av produktionen av glasflaskor, förklarar han.
– Det har inte blivit en brist, men det finns färre flaskor att få tag på. Sedan har det givetvis att göra med valutan, att kronan är så enormt svag gentemot euron.
"Konsumenterna reagerar"
Stålbalk tror dock att många vinleverantörer har valt att undvika stora höjningar eftersom de inte vill riskera att hamna i en högre priskategori hos Systembolaget.
– Det kan göra att konsumenterna reagerar, säger han.
– Det skulle också teoretiskt sett kunna vara ännu större konkurrens bland dyrare viner än billiga, eftersom det finns fler kända leverantörer och producenter där som kan ta lite bättre betalt för sina produkter.
Systembolaget låter sina leverantörer justera sina priser på produkter i det ordinarie, fasta sortimentet två gånger per år, en gång i mars och en gång i september.
I mars höjdes priserna i genomsnitt med 3 procent.