Enligt tradition justerar Systembolaget sina priser två gånger per år, 1 mars och 1 september. I mars blir den genomsnittliga ökningen, inklusive skatt, 3 procent. Betydligt mindre än inflationen i stort som låg på drygt 12 procent i början av året.
Systembolagets prisökning beror helt på hur mycket deras leverantörer höjer sina priser. Varför de inte höjt sina priser mer är svårt att veta, säger Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer.
– Det skulle kunna vara en eftersläpande effekt, men som jag ser det så har väl leverantörerna gjort allt vad man kunnat göra för att hålla nere priserna.
"Vågar inte höja"
Att man vill hålla nere priserna är fallet åtminstone för Dan-Magnus Svensson, grundare av mikrobryggeriet Brygghus 19 i Karlshamn och leverantör till Systembolaget.
– Vi höjde lite i september, men nu i mars vågar vi inte göra någon justering. Vi får ta av våra marginaler i stället. Alternativet hade varit att tappa försäljning och det vore ännu sämre.
På Poppels bryggeri i Jonsered utanför Göteborg resonerar man på liknande sätt. De kommer höja med 1 krona per produkt på ungefär hälften av sortimentet, säger marknadschefen Magnus Pettersson.
– På andra hälften har vi valt att ligga kvar, även om det är väldigt kämpigt, men det är för att vi är rädda att tappa försäljning.
Kritik mot prismodellen
Att priserna bara höjs två gånger per år har dock väckt kritik från vissa leverantörer, som menar att det blir svårt för dem att parera för oväntade prishöjningar när ledtiderna för prisändringar är långa.
– Vi aviserar vår prishöjning till Systembolaget i december, och vi får prislistorna från våra vinbönder i januari, februari. Då kan vi inte avisera en ny prisändring förrän priset ska justeras 1 september. Jag riskerar att gå med förlust i ett halvår, säger Martin Wall, grundare av vinleverantören Vinonista.
"Majoriteten är nöjda"
På Systembolaget menar man dock att en majoritet av leverantörerna vill ha kvar dagens prissättningsmodell.
– Som det ser ut idag är de allra flesta nöjda med den modellen. Om jag ska svara just nu så tror jag att vi kommer bibehålla den, men vi är öppna med att ändra den om det blir andra krav längre fram, säger Ann Carlsson Meyer..
Och hur eventuella priser kommer påverkas av inflationen framöver vill hon inte spekulera i.
– Jag har svårt att bedöma om vi kommer se en ökad prisinflation eller inte, det beror helt på i vilken grad leverantörerna bedömer att de behöver höja priserna, men hittills har vi sett att de har hållit emot en del.
Minskad försäljning
Under fredagen presenterade Systembolaget sina bokslutssiffror för förra året. De visade att försäljningsvolymerna minskat med 3,2 procent, till 558,4 miljoner liter. Rörelseresultatet minskade med 21 procent, från 442 till 340 miljoner kronor. Omorganisering borträknat är det dock inget större vinsttapp jämfört med tidigare, säger Ann Carlsson Meyer.
– Vi är ganska mycket i linje med hur det var före pandemin. Men vi ser att kunderna köper lite mindre och till lite lägre kostnader.
Orsaken tros vara konjunkturläget som vi ser nu som gör att kunderna håller hårdare i plånboken.
– Människor upplever att de har mindre pengar att konsumera för helt enkelt, säger hon.