Enligt Fredrik Gustafson, chef för försäljningen vid Saab Kockums, är modellen C718, som det rör sig om, gjord för länder med behov av längre resor än vad Sverige har.
– C71-familjen – som C718 tillhör – är drygt 50 procent större än Blekingeklassen som Sverige använder. Man får med sig mer bränsle, fler människor och mer förnödenheter ombord, säger Fredrik Gustafson till TT.
Erbjudandet innehåller ett integrerat och beprövat vapensystem samt ett av de bästa sensorsystemen i världen, enligt Saab, som även lovar att bidra med kunskapsöverföring från Sverige till Nederländerna.
– Förmågemässigt skiljer den sig inte mot en normal ubåt. Samtliga kan skjuta torpeder, lägga ut minor och skydda kritisk infrastruktur på botten, och en del kan även skjuta kryssningsmissiler. Men vilka av förmågorna som Nederländerna har beställt kan jag inte gå in på specifikt, säger Fredrik Gustafson.
Vad affären är värd vill han inte uppge.
– Vi är helt övertygade om att vi har ett väldigt konkurrenskraftigt bud. Vi uppfyller alla krav och till och med överträffar de som Nederländerna har, säger Fredrik Gustafson.
Saabs anbud sker i samarbete med den holländska varvsgruppen Damen. Parternas gemensamma projekt har pågått sedan 2015 där målet har varit ett kontrakt när Nederländernas nuvarande ubåtar av Walrussklassen ska ersättas.
Går affären igenom är planen att ubåtsskroven ska byggas i Karlskrona och att sammansättningen ska göras i Nederländerna.