Vid lunchtid är aktien ned drygt fem procent och är därmed en av de sämst presterande aktierna på Stockholmsbörsen vars OMXS-index pendlar kring nollan. Aktien handlas därmed omkring 43 kronor, en bra bit under teckningskursen när aktien noterades förra året.
Bolagets rörelsevinst landade nu på 2,1 miljarder kronor, sämre än analytikernas förväntningar medan försäljningen av bilar sjönk med åtta procent till 138 000 stycken.
Bolaget har under kvartalet bland annat märkt av stigande litiumpriser som används till batteritillverkningen till företagets elbilar, dessutom har halvledarbrist gjort att man fått göra inköp till ett högre marknadspris.
– Vi räknar med att se fortsatta höga råvarupriser under fjärde kvartalet. De förväntas sedan att gradvis sjunka och under 2023 kommer vi ha lägre priser, bedömer vd:n Jim Rowan.
Däremot uppger bolaget att man ännu inte märker av en minskad efterfrågan trots de makroekonomiska utmaningarna som just nu råder.
– Vi följer naturligtvis det makroekonomiska läget och det är omöjligt att säga att det inte kommer ha någon som helst konsekvens men för närvarande ser vi en bra efterfrågan, säger finanschefen Johan Ekdahl.
– Vi är inom premiummarknaden och det är en fördel i det här läget, kommenterar Jim Rowan.
Nyckeltal | Tredje kvartalet 2022 | Tredje kvartalet 2021 |
Försäljning (tusental bilar) | 137 700 | 149 900 |
Omsättning | 79,3 miljarder kronor | 60,8 miljarder kronor |
Rörelseresultat | 2,1 miljarder kronor | 3,3 miljarder kronor |