En del experter ser det som ett utmanande mål, eftersom Sydkoreas klimatambitioner är modesta. Landet får bara 7,5 procent av sin energi från förnyelsebara källor, att jämföra med 30 procent som är genomsnittet i OECD.
Den sydkoreanska teknikjätten kan vara den största energislukaren av de hundratals företag som gått med i "RE100"-kampanjen som siktar mot nollutsläpp.
Förra året slukade bolaget 25,8 terawattimmar, vilket är nästan dubbelt så mycket som de nästan tio miljoner invånarna i Seoul förbrukade.
När det gäller divisionerna för mobil-, skärm- och hemelektronik är målet att vara fossilfria redan 2030, medan hela den globala verksamheten, inklusive halvledartillverkningen, ska omfattas 20 år senare.
Samsung räknar med att investera omkring 7 biljoner won (54 miljarder kronor) de kommande åtta åren på bland annat elektronikåtervinning, vattensparande åtgärder och att minska utsläppen. Bolaget åtar sig också att försöka att ta fram teknik som drar mindre ström i hemelektronik och datacenter.
"Samsung svarar på hoten från klimatförändringarna med en omfattande plan som inkluderar utsläppsminskning, nya hållbarhetsmetoder och utveckling av innovativ teknik och produkter som är bättre för vår planet", säger vd Han Jong-Hee i ett skriftligt uttalande.
I "RE100"-kampanjen deltar även globala jättar som Apple och Google, samt skandinaviska profiler som Carlsberg och Ikea-bolaget Ingka. Många av dem har dock mycket ambitiösare satsningar än Samsung – till exempel klädjätten H&M avser att halvera koldioxidutsläppen till 2030.
Rättad version: I en tidigare version uppgavs felaktig uppgift angående H&M:s mål.