Beslutet motiveras av Moody's med de alltmer utmanande förutsättningarna för bilindustrin och pressen på lönsamheten från högre råvarukostnader. En annan faktor som lyfts fram av Moody's är en negativ trend för försäljningen till följd av flaskhalsar i leveranskedjan.
Minskad försäljning
De sänkta utsikterna innebär att Moody's inte längre ser det som troligt att Volvo Cars kreditbetyg kommer att höjas under de närmaste 12-18 månaderna.
Betygsnivån bekräftas samtidigt på Ba1, vilket bygger på en normal belåningsgrad, stark likviditetsposition och förväntningar om en förbättrad marginal på medellång sikt, enligt Matthias Heck, vice vd och ledande Volvo Cars-analytiker på Moody's.
Under årets första nio månader har Volvo Cars försäljning minskad med 19 procent jämfört med motsvarande period 2021. Och Heck ser makro-ekonomisk motvind för bolaget framför sig under 2023. Han räknar dock med att det kan balanseras av nya bilmodeller och minskade problem med flaskhalsar i leveranskedjorna.
I sin analys noterar Heck att Volvo Cars som aktieägare i början av november beslutat om ett kortfristigt lån till elbilstillverkaren Polestar på motsvarande nio miljarder kronor, vars verksamhet präglas av förluster och negativt kassaflöde.
Väsentlig kreditrisk
Betygsnivån Ba1 innebär en varningsflagga för investerare som vill undvika risk i sitt sparande på obligationsmarknaden. Moody's ser med denna betygsättning Volvo Cars-obligationer som förenade med en väsentlig kreditrisk.
Enligt Heck ingår inte förväntningar om fortsatt likviditetsstöd till Polestar i framtiden i betyget.