– Vi måste nå en uppgörelse inom väldigt kort tid. Vi kan inte bära de strukturella kostnaderna, säger Anko van der Werff.
Han har just presenterat en ny brakförlust. Det blev minus 1,6 miljarder före skatt i kvartalet som avslutades i april.
Rejäla eftergifter
Rapporten för kvartalet präglas dock främst av den stora omvandling av SAS till ett konkurrenskraftigt flygbolag, som van der Werff siktar på.
Omvandlingen bygger på att han förmår långivare och anställda att gå med på rejäla eftergifter. Lån och leasingavtal för 20 miljarder kronor ska enligt planen – SAS Forward – omvandlas till aktiekapital. Lönekostnaderna ska sänkas med cirka 1,5 miljarder kronor per år – och det handlar inte om personalminskningar.
På börsen var reaktionen negativ. SAS-aktien rasade nästan 7 procent och har därmed tappat en tredjedel av sitt värde sedan årsskiftet.
Förhandlingarna om skuldrekonstruktionen kompliceras av det stora antalet motparter och att det också rör sig om så många olika typer av avtal. På andra sidan förhandlingsbordet sitter bland annat den danska och svenska staten, men också rader av privata långivare, banker och leasingbolag.
Inget nedskärningsprogram
Samtidigt kämpar SAS-ledningen med att få fackliga företrädare att gå med på eftergifter. Personalneddragningar är inte i fokus, enligt van der Werff.
– Planen kommer göra det möjligt för SAS att bli större och mer framgångsrikt igen, säger han.
– Det är inget nedskärningsprogram, tillägger han.
Med ett omförhandlat skuldberg och nedjusterade löner och villkor för de anställda hoppas SAS-chefen kunna locka fram investerare.
– Vi måste dra in nytt kapital och därför försöker vi locka till oss nya investerare, som ser oss som intressanta att satsa på. För att uppnå det måste vi kunna stå på egna ben.
TT: Vilka typer investerare är det ni letar efter?
– Vi ser många olika intressenter. Vi ser också att det finns de som är riktigt intresserade. Men de är bara intresserade om vi är konkurrenskraftiga och vi kan stå på egna ben. Det är därför det är så viktigt att bolaget kan genomföra SAS Forward-programmet, säger van der Werff.
Flygtrafiken har tagit fart igen, enligt kvartalsrapporten. Antalet passagerare nu är på den högsta nivån sedan pandemin slog till 2020.
Måste rensa ut i flygplansflottan
Men SAS brottas med pandemieffekter, inte minst i nedstängningarnas Kina. Till det kommer den nya geopolitiska situationen efter Rysslands attack in i Ukraina den 24 februari, som innebär att det ryska luftrummet inte längre går att använda.
Detta gör att SAS måste börja rensa ut i flygplansflottan, enligt van der Werff.
– Vi har för många stora flygplan som vi inte kan använda just nu. Detta är ett väldigt tydligt exempel på vad SAS måste göra för att få ned kostnaderna, säger han.
Någon akut kassakris är det inte. Enligt SAS fanns det 8,5 miljarder kronor i likvida medel vid kvartalets slut.
– Vår kassa är lika stor eller större än den var när vi gick in i pandemin. Vårt problem är inte på kort sikt, säger van der Werff.
Men på lite sikt är det desto kärvare. Utan en skuldrekonstruktion går det enligt van der Werff inte att utesluta inställda betalningar. Det kan enligt SAS-chefen även sluta med att SAS går till domstol för att få hjälp att genomföra en omstrukturering, om det inte går att hitta en förhandlingslösning med alla motparter.