Kvartalssiffrorna för maj–juli blev precis så dystra som bedömare förutspått. För SAS landade förlusten på nästan exakt två miljarder kronor, till och med mer än samma pandemidrabbade period 2021.
Förklaringen till siffrorna är dock enkel, flygstrejken mitt under sommaren och som påverkade tusentals resenärer kostade flygbolaget SAS omkring 1,4 miljarder kronor. Kostnaderna kan dock komma att stiga ytterligare. Alla resenärer som reser inom eller från ett EU-land har nämligen rätt till ersättning vid inställda flyg eller längre flygförseningar enligt EU-förordningen 261/2004.
Det kan bli ytterligare en ekonomisk smäll för SAS men vd:n Anko van der Werff säger nu att bolaget har det i beräkningarna:
– Jag vill först av allt be om ursäkt för vad som hände i somras och som slog hårt mot våra passagerare. Alla som har rätt till ersättning kommer att ersättas och vi gör allt vi kan för att hantera den volym av krav vi fått. Vi respekterar till fullo passagerarnas rättigheter, säger han till TT.
En helt annan syn
Vid förra strejken 2019 hade dock flygbolaget en helt annan syn och frågan fick avgöras i domstol. Då ansåg SAS att det handlade om "extraordinära omständigheter" men EU-domstolen såg annorlunda på saken och i maj 2021 fastslog Attunda tingsrätt att SAS skulle betala ersättning.
SAS och Anko van der Werff kan i nuläget inte säga hur många passagerare som berörs och hur lång tid det kan ta innan man kan få ersättning. Detta är dock bara en av flera utmaningar för bolaget som just nu är inne i ett så kallat Chapter 11-förfarande i USA gällande finansiell rekonstruktion.
Nyligen kom beskedet att bolaget måste ställa in 1 700 planerade avgångar i september–oktober som konsekvens av efterdyningarna av flygstrejken i somras liksom försenade flygplansleveranser.
– Vi tror inte att det ska behöva bli fler, säger van der Werff om de inställda avgångarna. Vi för diskussioner med Airbus om kompensation och det här är en stor fråga för oss. Kan vi inte få flygplanen i tid betyder det naturligtvis stora kostnader.
TT: Hur pass orolig är du att en recession kommer att minska suget att flyga?
– Vi såg i sommar att det var mer efterfrågan än kapacitet. Vi får se vad som händer, vi vet inte vad som händer med covid-situationen, vi vet inte vad som händer kring Ryssland och Ukraina vilket påverkar bränslepriserna så vi lever definitivt inte under enkla förhållanden.
Ska nyanställa
Trots all osäkerhet och utmaningar förbereder nu samtidigt SAS en expansion inför den kommande sommarsäsongen 2023. Enligt vd:n är det början på ett förändrat läge för bolaget efter en rad motgångar de senaste åren.
– Vi kommer att rekrytera omkring 1 000 medarbetare till nästa år. När vi har slutfört vårt Chapter 11-förordnande så kommer vi vara i en position som gör att vi har en hälsosam grund att stå på.