Enligt bolaget görs ansökan för att SAS Forward, den sedan tidigare etablerade räddningsplanen, ska kunna genomföras och även för att möjliggöra en modernisering av flottan och ge en kapitalinjektion i det krisande flygbolaget.
Processen förväntas ta mellan 9 och 12 månader, uppger bolagets vd Anko van der Werff på en pressträff. Beslutet fattades under tisdagsmorgonen.
– Vi har tittat på olika lösningar, men är överens om att Chapter 11 är bästa sättet att nå våra mål, säger SAS styrelseordförande Carsten Dilling.
Enligt SAS är förfarandet "ett väletablerat och flexibelt juridiskt ramverk för att rekonstruera bolag med verksamhet i flera jurisdiktioner och har använts av ett flertal stora internationella flygbolag för rekonstruktion".
Att den juridiska processen inleds just i USA beror enligt SAS på att processen där ger vissa fördelar som hade gått förlorade i andra länders rättsliga system, bland annat att SAS kommer att kunna hålla flygtrafiken i gång som vanligt samtidigt som bolaget rekonstrueras.
– I vissa andra länder hade vi potentiellt fått större påverkan på verksamheten, säger Anko van der Werff.
Nytt kapital
Under måndagen meddelade SAS-piloterna att de kommer att gå ut i strejk, sedan SAS-ledningen och de skandinaviska pilotfacken inte lyckats nå en överenskommelse om ett nytt kollektivavtal. Strejken drabbar runt 30 000 resenärer dagligen, enligt SAS.
Någon direkt koppling till strejken har beslutet inte men gårdagens besked har däremot accelererat processen, enligt Anko van der Werff.
– Jag tycker att vi har varit väldigt tydliga med att det här skulle kunna hända.
– Styrelsen måste skydda bolaget, fortsätter han.
Nu ska SAS sträva efter att komma överens med viktiga intressenter, rekonstruera bolagets skulder och dessutom ta in nytt kapital.
Enligt både bolagets vd och styrelseordförande har man i nuläget kommit långt i samtal med potentiella investerare – men de framsteg som görs enligt SAS Forward-planen är en avgörande faktor.
Att strejkbeskedet kom just nu beskrivs av Carsten Dilling som ett "giftpiller" för att kunna locka investeringar till bolaget.
– De ser att våra anställda inte ställer sig bakom planen eller vill dela på bördan, vilket såklart gör att det uppstår oro på investerarsidan, säger Carsten Dilling.
"Stödjer beslutet"
Enligt Åke Leijon, ordförande för kabinfacket SSCA på SAS, kom beskedet om rekonstruktionen som en överraskning.
– Vi har ju hört talas om det, men det är inget som företaget har pratat med oss fackliga om i förväg, säger han till TT.
– Men vi har ju förstått att bolaget inte mår så bra just nu och inte gjort det på länge. Jag tror att alla anställda är väldigt oroliga. Man är väl orolig för sitt jobb, vad som kommer att hända och hur anställningsförhållandena kommer att se ut i framtiden.
De kabinanställda står samtidigt bakom piloternas krav på flygbolaget.
– Piloterna pratar ju om den svenska modellen, tryggheten i anställningarna. Det gäller ju oss också. Vår klubb står bakom att man strider för den svenska modellen, säger Åke Leijon.
– De kämpar för att få en garanti på sina jobb, det gör vi indirekt också.
SAS storägare familjen Wallenberg, som genom bolaget Wallenberg Investments äger 3,4 procent av SAS, stöttar beslutet.
"Som ägare utgår vi alltid ifrån vad vi tror är långsiktigt bäst för bolaget och stödjer mot denna bakgrund fullt ut styrelsen och ledningens beslut att inleda en kontrollerad rekonstruktion som möjliggör för bolaget att under tiden fortsätta verksamheten och betjäna sina kunder, samtidigt som förhandlingar kan ske med bolagets intressenter för att nå en kostnadsnivå och skuldsättning som möjliggör ett konkurrenskraftigt SAS i framtiden", skriver bolaget i ett pressmeddelande.