Under tisdagen ansökte SAS om rekonstruktion och konkursskydd – i USA. Det är inte ovanligt för internationella flygbolag, trots att de saknar huvudkontor i landet.
Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna, ser logiken i beslutet.
– Jag hade inte funderat på det själv innan, men med tanke på vilka möjligheter det ger framstår det inte som en impulshandling. Det kan mycket väl ha varit en del av planen från början, säger han.
Chefsjuristen tror att beslutet ger SAS ökad flexibilitet i omställningen, då man inte behöver täcka in alla kostnader som uppstått innan ansökan. Linton tror även att det ger flygbolaget en möjlighet att verkställa effektiviseringsbeslut tidigare.
Att det sker just nu skulle även kunna vara symboliskt, tror han, och utesluter inte att det sker på grund av gårdagens strejkbesked.
– Man ska vara medveten om att det här är en bricka i förhandlingsspelet med piloterna. Det tydliggör hur illa läget är för SAS, säger han.
USA fördelaktigt för konkursskydd
Den amerikanska advokatbyrån Davis Polk har tidigare skrivit en rapport om att flera krisande flygbolag valt att ansöka om ett Chapter 11-förfarande i USA.
Efter pandemin valde bland annat de latinamerikanska flygbolagen Aeroméxico, Avianca och Latam den vägen – trots att ingen av dem har ett högkvarter i USA. Enligt rapporten räcker det med att ett bolag har någon typ av verksamhet eller tillgångar i landet för att vara behöriga för en rekonstruktion i USA.
Tidigare har även American Airlines och United Airlines undvikit konkurs igenom samma process.
En av de centrala anledningarna som gör USA till ett idealt land för att hantera konkursskydd, enligt Davis Polk, är att amerikansk konkurslag beaktar tillgångar oavsett var i världen de befinner sig.
Dessutom har USA ett starkare konkursskydd än många andra länder i det sätt som borgenärer tillfälligt hindras från att utkräva skulder.
"Ett amerikanskt konkursförfarande ger internationella flygbolag de mest sofistikerade och djupaste finansieringsalternativen. Det är ett konkursskydd som saknar internationellt motstycke i sin räckvidd", skriver advokatbyrån i sin rapport.
Krisen inte över
Det största problemet nu för det svenska flygbolaget, enligt Sverre Linton, är att hitta finansiärer. Han beskriver den pågående strejken som "en mardröm för SAS".
– Jag antar att SAS är ute med håven och fiskar, men det är svårt att veta vem som vill investera. Det måste vara någon med gott om kapital, gott om tid, någon som kan flygbranschen, och därtill har en hyfsad riskaptit, säger han.
Han utesluter dock inte att det redan kan finnas färdiga investerare, som krävde ett Chapter 11-förfarande som en förutsättning för att gå in med kapital.
Samtidigt understryker han att risken för konkurs fortfarande är stor.
– Jag har sagt det förut, men det tål att upprepas: Om man ser till Stockholmsbörsens huvudlista så är SAS fortfarande den mest riskfyllda placeringen man kan göra som småsparare.