En överenskommelse måste nås i dag – annars lägger man ner. Det var beskedet från förhandlingsledaren för SAS, Marianne Hernæs, på måndagsmorgonen.
Under strejken förlorar SAS 100–130 miljoner kronor per dag, enligt flygbolaget. Och tiden börjar rinna ut för SAS, enligt flyganalytikern Jacob Pedersen vid danska Sydbank.
Eurobonus och slottider
Blir det inget avtal så ser han bara en väg framåt för bolaget: Att sälja av strategiska tillgångar. Pedersen nämner två av dem som i så fall kan läggas ut för försäljning.
– Det ena är slottider på Heathrow, alltså avgångar. Det andra är att SAS tvingas sälja Eurobonusprogrammet.
Gällande slottider kan de vara extremt attraktiva om det är en fördelaktig tid vid en populär flygplats. 2016 betalade Oman Air 75 miljoner dollar för två slottider under morgonen från Heathrow.
I början av juli skickade SAS vd Anko van der Werff ut ett e-postmeddelande till medlemmar i Eurobonusprogrammet. Där skrev han att det "inte finns några planer på att ändra Eurobonus".
"Strukturellt annorlunda bolag"
Enligt Pedersen kommer SAS egna kapital att ta slut inom 50 dagar. Säljer bolaget av tillgångar skulle man kan kunna hantera strejken längre, men den ekonomiska krisen kommer fortfarande att vara kännbar.
Men blir det inget avtal i dag kommer SAS att vara ett strukturellt annorlunda bolag, tillägger han.
– Man får komma ihåg att tillgångarna SAS säljer självklart har ett värde i sig. När de säljs kan SAS inte längre tjäna pengar på dem, säger han.
Strejken har pågått i 15 dagar, och piloterna säger sig vara beredda på att ta den tid som krävs. Samtidigt uppger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, att förhandlingarna gått framåt under helgen och hoppas att en lösning kan nås under dagen.
Ifall parterna kommer överens nås tror Pedersen att flygplanen kan vara i luften igen "väldigt kort därefter".
– Jag tror att piloterna är angelägna om att få flyga igen, säger han.