"Vi kan bekräfta att förhandlingarna återupptas på onsdag", skriver facket i en skriftlig kommentar till TT. Vilken tid parterna kommer att återgå till förhandlingsbordet kan varken pilotföreningen eller SAS säga.
Beskedet kommer dagen efter att båda parterna, först SAS och sedan fackliga Svensk pilotförening, uppgav att de var villiga att börja förhandla igen.
SAS är glada över att återigen ha blivit inkallade av medlarna till Näringslivets hus, där förhandlingarna kommer att äga rum, enligt SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.
– Men man måste inse att ett förhandlande är ett givande och tagande och inte ha fastlåsta positioner. Båda parterna måste gå in med intentionen om att göra eftergifter, säger Karin Nyman.
Kan handla om dagar
Enligt flyganalytiker Hans Jørgen Elnæs och Jacob Pedersen, analyschef på danska Sydbank, tyder beskedet från SAS på att flygbolaget är redo att hitta en lösning på konflikten och till slut komma överens med piloterna.
– Jag tror att vi kan prata om dagar, säger Hans Jørgen Elnæs.
Jacob Pedersen är inne på samma spår, om han får gissa.
– Det är viktigt att säga att vi förmodligen räknar dagar, och inte veckor, tills parterna kan vara klara med förhandlingarna. Sedan kommer det såklart ta ytterligare några dagar innan flygtrafiken kan återupptas som vanligt igen, säger han.
Båda måste ge med sig
Men det betyder inte att SAS kommer att behöva ställa upp på större eftergifter än piloterna utan både parterna måste ge med sig, enligt analytikerna.
Piloternas främsta mål är att de 560 SAS-piloter som varslades under pandemin ska återanställas med samma villkor som innan de sades upp.
Enligt pilotfacket använder sig SAS i stället av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag. De två dotterbolagen går under andra kollektivavtal än de piloter som är anställda i moderbolaget.
– Så det måste lösas med en form av avtal i vilket piloterna anställda i dotterbolagen också täcks av kollektivavtalet under SAS moderbolag, fortsätter Hans Jørgen Elnæs.
Minskar svängrummet
SAS-piloterna i sin tur måste gå med på att stödja SAS stora sparplan, SAS Forward, för att rädda det ekonomiskt blödande flygbolaget.
För en vecka sedan gick SAS ut med att bolaget har ansökt om ett så kallat Chapter 11-förfarande i USA, vilket innebär att bolaget ska rekonstrueras, och att samtal förs med potentiella investerare.
Ledningens strävan efter att göra SAS till ett mer konkurrenskraftigt bolag minskar också svängrummet som SAS har i förhandlingarna med piloterna, fortsätter Jacob Pedersen.
– Förhoppningsvis kan de mötas på en punkt där alla är nöjda och ledningen fortfarande ser en möjlighet till att bygga ett konkurrenskraftigt bolag.
Dyrt att fortsätta
Strejken sätter samtidigt mycket på spel för SAS just nu. Dels så kostar strejken bolaget 100 miljoner svenska kronor om dagen, dels så skadar den SAS varumärke och kundernas tillit till bolaget.
– Många resenärer har strandats ute i Europa och det rör sig om runt 2 000 inställda flygavgångar. Med 130-140 passagerare per flygavgång så blir det väldigt omfattande – och det på många områden, säger Hans Jørgen Elnæs och nämner det norska krismötet som ägde rum på måndagen om att norsk sjukvårdspersonal som pendlar inte kan ta sig till sitt arbete i de norra delarna av landet.
Detta har lett till att patienters vård uteblir.
– Man måste hitta en lösning nu och ett slut på det här. De skulle kunna ske under den här veckan – skulle jag säga, säger Hans Jørgen Elnæs