– SAS har gått bakom ryggen på de här piloterna, säger riksdagsledamot Helena Lindahl (C) till tidningen.
Från årsskiftet kommer piloter och kabinpersonal att vara anställda i nya bolag, vilket bland annat medför att rätten till återanställning försvinner. Det berör 560 medlemmar i Svensk Pilotförening, varav 250 i Sverige, samt 259 svenska medlemmar i kabinfacket SSCA.
– Det är en manöver för social dumpning, säger SSCA-ordföranden Viktoria Svensson till DI.
Under coronakrisen har SAS fått över 16 miljarder kronor i olika stöd från danska och svenska staten, enligt en sammanställning från Sydbank. För politikerna har det varit viktigt att rädda flyginfrastrukturen och jobben.
Det norska Arbeiderpartiet riktar skarp kritik mot SAS. Men Ibrahim Baylan ville på tisdagen inte svara på frågor.
"Hanteringen av bolagets operativa modell är en fråga för SAS ledning och styrelse att hantera och är inte en ägarfråga", skriver hans pressekreterare till DI.
Pilotfackets ordförande Martin Lindgren till DI:
– När SAS bryter mot den svenska modellen och inte vill förhålla sig till fackförbund, så måste regeringen agera.