Piloterna hos flygbolaget SAS har varslat om strejk från och med den 29 juni. Under torsdagen har Svensk pilotförening lämnat in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet.
Karin Nyman, kommunikationschef på SAS, är riktigt upprörd. Sedan beskedet om strejkvarslet från piloterna kom har hon och de andra talespersonerna fått lov att samla sig en stund innan de kan möta pressen, berättar hon för TT.
– Det här visar på en chockerande brist på förståelse för den situation som SAS befinner sig i. Vi kämpar varje dag. Utifrån situationen nu behövs stora förändringar och alla måste bidra, säger hon.
SAS kan inte tillmötesgå piloternas krav för att undgå strejken, enligt Karin Nyman. Hon förklarar att det piloterna kräver innebär en slags vetorätt i viktiga nyckelbeslut, som ett företag absolut inte kan släppa ifrån sig.
– Det är omöjligt för oss, de vill ha vetorätt mot beslut som de inte gillar, men det är beslut som vd och styrelse ska fatta. Kraven de ställer är omöjliga.
"Helt enkelt påhitt"
Enligt Martin Lindgren är bilden SAS ger helt missvisande.
– Det är befängt från SAS sida att vi skulle kräva vetorätt i nyckelbeslut. Det är helt enkelt påhitt från bolagets sida, säger han.
– Det vi vill uppnå med våra avtal är att det ska omfatta de piloter som flyger i SAS, nu och i framtiden. Det har SAS inte haft någon intention av att gå med på. De vill i stället ha möjligheten att själva bestämma motpart, att de piloter som arbetar i SAS och representeras i fackföreningar kan ersättas av andra piloter. Det är inte så den skandinaviska modellen fungerar.
Enligt Martin Lindgren har man från pilotfackets sida gått med på markanta kostnadsbesparingar för att nå en lösning.
– Det gör vi trots att vi är konkurrensmässiga med villkor som ligger i linje med, eller under, de villkor som gäller för piloter i Skandinavien.
Blir strejken verklighet kan det komma att påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen.
– Hela ansvaret vilar hos arbetsgivaren här. Jag hoppas verkligen att vi inte hamnar i en situation där våra medlemmar måste gå ut i strejk, men vi är beredda att göra det och jag beklagar om det blir så, säger Martin Lindgren.
Söker nya investerare
SAS befinner sig sedan pandemin i en ekonomisk knipa. Förlusten för SAS blev 1,6 miljarder kronor under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret.
Men redan innan dess stod det klart att företaget måste agera för att få ordning på ekonomin. I februari lade SAS-ledningen fram en räddningsplan, SAS Forward, för det krisande flygbolaget. I korthet var planens innehåll att konvertera skulder till eget kapital (aktier), skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.
Ledningen planerar att dra in 9,5 miljarder kronor i kapital från nya investerare. Men storägaren svenska staten har satt stopp. Det blir inga nya pengar till SAS, däremot går staten med på att konvertera skulder till aktier.
Den andra storägaren, den danska staten, har ännu inte kommit med något besked. Enligt SAS vd Anko van der Werff pågår det samtal med potentiella investerare.
Inställda flyg
Men det är inte de enda mörka molnen över SAS flygplan. Passagerare har redan innan varslet om flygstrejk börjat tveka om flygningar som bokats med bolaget verkligen blir av i sommar.
4 000 flygningar har ställts in, och det kan bli fler, enligt SAS. Orsaken, enligt vad SAS presschef uppgett för TT, är "försenade flygplansleveranser och brist på pilotinstruktörer vilket gör att piloter inte kan få den fortbildning som krävs".
Nu kommer alltså varslet om strejk ovanpå detta.
Frågan är hur det kommer att gå för SAS om strejken blir verklighet.
– Jag tror att var och en förstår allvaret. Jag vill inte spekulera, säger Karin Nyman.