Det blev återigen en sen kväll för både SAS och pilotfacken på måndagen.
Strax före klockan 03.30 i natt stod det klart att parterna var överens om ett nytt kollektivavtal som kommer att sträcka sig i 5,5 år.
Roger Klokset säger att han är lättad över att äntligen ha nått en överenskommelse med SAS och att konflikten är över, när han är på väg tillbaka till Norge från Stockholm där förhandlingarna har ägt rum.
– Jag är nöjd med att vi har stått upp för den skandinaviska modellen och att arbetsgivaren har respekterat tariffavtalen och garanterar återanställningsrätten för de piloter som har sagts upp, säger han till TT.
Men förutom det är det inte så mycket annat som han är nöjd över.
– Priset som våra medlemmar har fått betala är för högt. Det slutade med stora försämringar för våra arbetsvillkor, i arbetstid och bestämmelser för tjänstgöring, fortsätter Klokset.
Mer arbetstid och mindre i lön
Det nya kollektivavtalet innebär att piloterna kommer att få en övre arbetstid på 60 arbetstimmar i veckan jämfört mot tidigare 47 arbetstimmar. Piloterna har även gått med på att få en lönesänkning på 5 procent.
Piloternas arbetsdagar kommer dessutom att bli längre under vintersäsongen. Själva arbetstiden kommer att koncentreras på färre dagar men piloterna kommer ändå att jobba lika många timmar.
När SAS-piloternas löner räknas på produktionsdagar, alltså dagar som man jobbar, kommer detta att innebära ytterligare en lönesänkning på 8 procent om året, enligt Klokset.
TT: Gav ni upp för lätt?
– Nej, det skulle jag inte säga. Vi stod på oss så länge vi kunde och vi hade kunnat fortsätta längre om det inte fanns på bordet att bevara den skandinaviska modellen och få ordning på de uppsagda medlemmarna, säger Klokset.
Omröstning återstår
Pilotfacken hade även SAS ekonomiska läge i åtanke. Bolaget har förlorat 100 miljoner kronor dagligen av strejken, som pågick i över två veckor.
– För ett bolag som redan har ekonomiska problem så får konflikten stora konsekvenser. Det är en värdering som vi har fått göra.
Det som återstår nu är att medlemmarna i alla fyra skandinaviska pilotfack ska rösta om det nya kollektivavtalet. Om det röstas ned blåser konflikten upp igen och parterna måste återgå till förhandlingsbordet.
Enligt Klokset kommer omröstningen troligtvis att vara avklarad inom loppet av de närmsta veckorna.
TT: Tror du att medlemmarna kommer att ställa sig bakom det nya avtalet, när det innebär sådana försämringar som du säger?
– Det vet jag faktiskt inte. Det återstår att se men vårt jobb är att presentera en sådan fullständig och neutral bild av avtalets innebörd och så får de göra sitt val, säger Klokset.
"Varit tuffa tider"
På tisdagen har SAS verksamhet dragit i gång igen och enligt SAS vd Anko van der Werff är förhoppningen att flighterna ska kunna avgå som planerat.
– Det har varit tuffa tider, men de är över nu. Och nu är vi väldigt glada över överenskommelsen och att alla har skrivit under den, säger vd Anko van der Werff till TT på tisdagsmorgonen.
Enligt bolagets vd tjänar överenskommelsen båda parter väl. För SAS möjliggör de besparingar som ligger i linje med bolagets omvandlingsprocess.
– Det ger oss väldigt mycket säkerhet. Internt och extern tror vi att det kommer att hjälpa oss att hitta en investerare.
Ska återuppta samtal
SAS har ansökt om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande. Förfarandet innebär att SAS under en begränsad tid behöver omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala av sina skulder. SAS behöver även ta in 9,5 miljarder kronor från investerare.
TT: Hur ser ni på chanserna att hitta investerare nu?
– Det är ingen överraskning att investerarna inte var så sugna på att föra de samtalen under strejken, säger Anko van der Werff.
– Det som händer nu är att jag kommer att återuppta samtalen med de potentiella investerarna.