Han hade för dagen besök av energi- och näringsminister Ebba Busch (KD). Hon fick en rundtur i regnet i området där SCA planerar att bygga Sveriges största raffinaderi av biodrivmedel där skogen är råvaran.
Framtiden är grön och efterfrågan på biodrivmedel i Europa kommer att öka, enligt Ebba Busch.
– Och det här kommer att göra att våra bolag blir mer konkurrensmässiga, säger hon.
SCA:s budskap till ministern är att det måste bli lättare att få vindkraftstillstånd. Och att kommunerna borde få en del av kakan för att öka viljan till ett ja, en fråga som regeringen inte tagit ställning till.
Kan dröja
Det slutliga investeringsbeslutet är inte taget, det kan dröja länge än innan SCA klubbar satsningen slutgiltigt.
Elen är avgörande, inte bara produktionen, utan kanske främst distributionen. Och där är bolaget beroende av myndighetsbeslut. Utan kablar till anläggningen, som ska byggas i vattnet, blir det ingen biobränslefabrik.
– Tar de processerna tio år, då tar vårt beslut tio år, säger Roger Östlin, SCA:s chef för förnybara drivmedel.
Anläggningen är tänkt att främst framställa flygbränsle, men kan användas till bilar också. Att regeringen sänkt reduktionsplikten av biobränsle i bilar hotar inte planerna, men irriterar ändå.
– Det skapar en osäkerhet. Ska vi göra sådana här jätteinvesteringar måste spelreglerna vara långsiktigt klara, säger Roger Östlin.
Busch inte förvånad
Att förkorta tillståndsprocesserna för ny eldistribution är Ebba Busch målsättning. Men att SCA inte skulle sätta spaden i marken slutgiltigt för att bolaget eventuellt inte får tillstånd till att bygga mer vindkraft, det köper hon inte.
– Att SCA vill kunna bygga mer vindkraft är jag inte ett dugg förvånad över, för de kan tjäna pengar på det. Vindkraften för SCA är ett affärsben.
Men det viktiga för den här anläggningen är enligt Ebba Busch säker baskraft.