Erik Bratthall, presschef på Scania, kallar stoppet, ombyggnaden och utbildningen i Södertälje för en övergång till en helt ny värld.
– Det här är en enorm omställning. Både för de anställda och för Södertälje, säger han.
Den nya produktionsinriktningen har kostat runt 3 miljarder kronor, enligt Bratthall, och framöver ska både ellastbilar och fossillastbilar kunna tillverkas.
Men det är en stor ombyggnad som krävs, och därför stoppas produktionen i chassimonteringen, där lastbilarna monteras ihop, från och med torsdag 25 maj fram till september.
– Under fyra månader ska vi arbeta i treskift med att riva och bygga upp nya verktyg. Samtidigt får personalen utbildning i de nya verktygen som kan producera både ellastbilar och fossillastbilar.
Scania har byggt en batterifabrik i Södertälje, och den ska också tas i bruk i september.
Fram tills dess kommer Scanias produktion att ökas på andra håll, som i Frankrike, berättar han.
– Till 2030 är målet att hälften av lastbilarna som görs här ska vara ellastbilar, säger Erik Bratthall.
Rättat: Bilden bytt till enbart en Scania-lastbil.