Scania har haft ett besvärligt år, med produktionsstörningar till följd av knackiga leveranskedjor. Men bolaget har ändå valt att behålla personalen även om det funnits mycket luft i produktionen.
– Vi har de senaste två åren gått med stor överkapacitet, säger Christina Levin.
I tider av kompetensbrist är det värt att behålla personalen på plats i fabrikerna, för att snabbt kunna ställa upp ett fullt lag när det vänder. Det kostar på förstås, i form av lägre lönsamhet, och det finns förstås en gräns, enligt Levin.
Kunder får vänta
Mot slutet av året släppte det, produktionen löpte betydligt bättre, kunderna var fortsatt köpvilliga och den bilden består även fram till dags dato, enligt Christian Levin. Orderingången är god, nästan för bra. Scania hinner inte med och säger därför nej till order som ligger för långt fram. Att klara leveransmålet på tre månader när en kund har beställt en lastbil, var det flera år sedan bolaget nådde, enligt Scaniachefen.
Och att efterfrågan är hög bland kunderna ser Scania också via sitt datorstyrda nät, där varje fordon hos kunden kan följas.
Resultatet före skatt steg kraftigt, till 7 231 miljoner kronor för fjärde kvartalet. Det kan jämföras med förlusten på 1 764 miljoner samma period föregående år.
Prisökningar
Försäljningsintäkterna steg med hela 37 procent till 52,8 miljarder kronor medan orderingången ökade med 44 procent till 23 521 miljoner kronor under perioden.
Men bakom uppgången ryms mycket prisökningar i inflationens spår där kostnaderna har stigit i den andra änden. I volym ökade leveranserna med mer beskedliga 16 procent.
Dessutom får Scania extra hjälp av den svaga kronan. Resultatet lyftes bara under fjärde kvartalet med 1,8 miljarder kronor när utländska pengar växlas in till kronor.