Lastbilskoncernen Scania redovisar ett kraftigt minskat rörelseresultat för det inledande kvartalet. Christian Levin listar tre stora bekymmer som orsakar tappet.
– Bristen på halvledare, den väger över. Men vi har också kostnadsökningar och så är det kriget i Ukraina.
Halvledarbristen har rått under drygt ett år, och problemen har gått i vågor. Han förklarar att han trott att läget skulle bli bättre, men nu kan han konstatera att bristen fortfarande ställer till med stora bekymmer.
– Första halvåret gick riktigt bra. Vi lyckades köpa på inofficiella marknader.
Sliter hårt
Nu måste han dock konstatera att det är svårt, svårare än han trott att det skulle vara. Scanias personal sliter för att få tag på delarna.
– Vi har aldrig jobbat så mycket som nu och aldrig fått ut så lite av det.
Han hoppas att det ska lätta till sommaren när det gäller halvledarna. Men säkert vet han inte, prognosen har slagit fel förr.
– Att det skulle fortsätta in på det här kvartalet, det trodde jag inte.
Nu hoppas han i alla fall att det lättar snart, och att Scania då kan leverera alla fordon som kunderna ropar efter.
– Vi måste planera för att kunna köra för fullt, och behålla all personal.
Stark efterfrågan
När det gäller kostnaderna som ökar så kan Scania ta ut högre priser av sina kunder, eftersom efterfrågan är så god, förklarar han.
– Kostnaderna är ett mindre bekymmer än halvledarna, vi kan ta ut högre priser. Men det är klart, frågan alla ställer är om kostnadsökningarna är tillfälliga. Vi tror inte det, vi ser att det är varaktigt.
Men kriget i Ukraina, och Rysslands angrepp, innebär en rejäl smäll för Scania. Totalt har företaget tagit nedskrivningar på 470 miljoner för både Ryssland och Ukraina.
– Vi har fått anläggningar och inventarier förstörda i Ukraina. Vi har erbjudit all personal och deras familjer att lämna landet, och hjälpt dem. Men alla vill inte lämna, så vi har tre verkstäder igång där nu.
I Ryssland finns en fabrik i Sankt Petersburg, men den är stängd sedan krigsutbrottet, och alla leveranser till Ryssland är pausade, förklarar Christian Levin.