Han är mycket nöjd med det första kvartalet i år.
– Vi är lönsamma, och det ger en frihet och en trygghet. Vi är en viktig, för att inte säga den viktigaste spelaren, i Traton, säger Levin.
Han är stolt över att det går så bra för Scania, trots att det fortfarande är vissa problem med leveranskedjorna. Men Scania har hela tiden anpassat sig efter hur läget är med leveranserna.
– Det går inte en enda dag utan störningar, men det är på en sådan nivå att vi klarar av det.
Scanias orderingång minskar dock med 10 procent under kvartalet. Enligt Christian Levin beror det inte på att kunderna inte vill ha Scanias lastbilar, utan på att Scania inte tar emot fler beställningar än vad man klarar att leverera.
– Vi tar bara ordrar för tolv månader framåt, säger han.
Kraftigt vinstlyft
Efterfrågan på lastbilar är hög på de viktigaste marknaderna, med undantag för Latinamerika.
– Vi ser att Brasilien går mot strömmen. Det beror på en oro politiskt, och hur länge det varar vet vi förstås inte.
Men det beror också på att Brasilien har gått över till avgaskraven enligt Euro 6, och då blir lastbilarna dyrare, förklarar han.
– Då försöker man få tag på lastbilar enligt mindre stränga avgaskrav. Men det är övergående, under kvartal tre eller fyra kommer efterfrågan på grund av detta tillbaka.
Lågkonjunktur
Många väntar på att lågkonjunkturen ska slå till. För Scanias del är dock framtidsutsikterna goda, enligt Levin. Lastbilsflottan i Europa är gammal, berättar han, och det gör att många vill köpa nytt. Trots att sämre tider kan komma så ser framtiden ljus ut för Scania.
– Det är paradoxalt. Vi ser att delar av verksamheten går väldigt bra. Men vi är flexibla och beredda till anpassningar om det behövs. Det görs också anpassningar hela tiden, även om det inte märkts på totalen, antalet anställda i Scania har ökat.
Traton-aktien tillhör årets vinnare på Stockholmsbörsen, med ett kurslyft på över 50 procent.