Scanias vd: "Vi gjorde för få bilar"

–Vi gjorde för få bilar, vi lyckades inte producera tillräckligt, säger Scanias vd Christian Levin.Vinsten rasar och orderingången djupdyker för lastbils- och busstillverkaren Scania under andra kvartalet.

Scanias vd, Christian Levin säger att de ska "rampa upp" produktionen. Arkivbild.

Scanias vd, Christian Levin säger att de ska "rampa upp" produktionen. Arkivbild.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Ekonomi2022-07-28 08:28

Han konstaterar att det har varit ett riktigt stökigt kvartal.

– Vi har rampat upp produktionen av vår nya drivlina. Det är en stor sak att ställa om, säger han.

I det bytet har det blivit leveransproblem. Det är flaskhalsar, komponentbrist och transporttrassel som drabbat Scania, men värst är ändå halvledarbristen, förklarar vd Christian Levin.

– Det har varit ett stort problem under andra kvartalet. Men det blev successivt bättre, och då uppstod andra flaskhalsar, säger han.

Kontentan är dock att Scania har tillverkat alldeles för få lastbilar.

– Vi gjorde för få bilar, vi lyckades inte producera tillräckligt.

Stor efterfrågan

För bussar är det dock inte samma problem, och andra delar av Scanias verksamhet går bra. Fast den så stora och viktiga lastbilsproduktionen, där efterfrågan från kunderna är riktigt stor, har inte lyckats under det här kvartalet, säger han.

– Vi har inte fått med oss hela leveranskedjan. Det är positivt nu att det är semester och vi stannar produktionen några veckor, då kan det bli bättre när vi drar i gång igen i augusti.

Scanias problem har gjort att leveranstiderna för lastbilarna har vuxit. Upp till 18 månader har kunder fått vänta. Men så långa leveranstider är inte vettigt, enligt Scania.

Därför har Scania helt enkelt infört en slags broms om leveranstiden ser ut att bli mer än tolv månader. Återförsäljarna får ett visst antal bilar, och får prioritera mellan kunderna. Det innebär att det kan bli stopp för vissa köpare.

– Det är inte bra för kunderna med för långa leveranstider, och inte bra för oss. Det blir svårt att beräkna kostnaderna. Därför har vi valt att göra så.

Tror på kortare leveranstider

Framöver tror han dock att problemen med leveranskedjorna lättar, och att även Scania ska komma ned till de normala 90 dagarna för leverans av sina lastbilar.

– Vi ska upp i takt under det tredje kvartalet, och gå för fullt under det fjärde.

Trots att Scania tappat i både orderingång och i vinst så är det inte aktuellt med några neddragningar för tillfället, enligt Christian Levin. I alla fall inte i det korta perspektivet.

– Vi är fortfarande övertygade att vi kan rampa upp produktionen. Då kan vi absolut inte dra ned, vi behöver varje person.

Men det är en osäker värld, och utsikterna på längre sikt kan ingen sia om nu.

– Tittar vi längre fram så är det osäkert. Då får vi vara beredda att parera om det behövs. Men nu är efterfrågan god, säger Christian Levin.

Fakta: Scanias ägare Traton

För Scanias börsnoterade ägarbolag Traton – en del av VW-sfären – föll vinsten 29 procent till 798 miljoner euro under första halvåret. Försäljningen under halvåret ökade samtidigt 32 procent till nästan 18 miljarder euro, vilket var mer än väntat.

Analytiker hade i snitt räknat med 17,3 miljarder euro enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.


Fakta: Scania i siffror

Scania redovisar ett ras för vinsten före skatt på 27 procent till 3 723 miljoner kronor för andra kvartalet, ned från 5 089 miljoner under motsvarande kvartal i fjol.

Orderingången gjorde en ännu större djupdykning, ned med 53 procent till 18 225 fordon, mot 38 493 ett år tidigare.

Leveranserna under kvartalet föll också, ned med 23 procent till 20 189 fordon.

Nettoomsättningen steg dock 2 procent till 39 933 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!