Schibsted säljer tidningar – rusar på börsen

Den norska mediekoncernen Schibsted – som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet – vill sälja av sina nyhetsmedier i en affär värderad till 6,4 miljarder kronor. På Oslobörsen är det tummen upp. Schibsted-aktien rusar.

Mediekoncernen Schibsted vill sälja av tidningar. Arkivbild

Mediekoncernen Schibsted vill sälja av tidningar. Arkivbild

Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Ekonomi2023-12-11 07:09

Schibsted har gjort upp med sin största ägare, stiftelsen Tinius, om en avknoppning av sin nyhetsverksamhet. Men upplägget måste godkännas av ägarna på en stämma för att koncernen ska kunna gå vidare med affären.

Högsta kursen på ett år

Om ägarna ger klartecken kan affären slutföras under första halvåret 2024.

Efter beskedet rusar Schibsteds aktie uppåt med 14 procent på Oslobörsen – upp till den högsta kursen på över ett år.

"Om affären genomförs innebär det att Schibsted delas upp i två mer tydligt inriktade företag: ett medieföretag som ägs till fullo av stiftelsen Tinius, samt ett börsnoterat marknadsplatsföretag", skriver Schibsted i ett pressmeddelande.

Nyhetsdelen i Schibsted består idag av bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni samt norska VG och Aftenposten.

Bland de bolag som finns kvar i koncernen efter avknoppningen finns Blocket och liknande nordiska marknadsplatser.

I korthet skulle affären innebära att tidningarna och andra medieprodukter plockas bort från den börsnoterade mediekoncernen och förs över till den privatägda stiftelsen.

Vinstökning i tredje kvartalet

Den kvarvarande verksamheten skulle då finnas kvar på Oslobörsen.

"Båda har en potential som fristående bolag som är större än vad de kan leva upp till i vår nuvarande företagsstruktur,” säger Schibsteds vice styrelseordförande Rune Bjerke i en kommentar i pressmeddelandet.

I avtalet värderas affärsområdet News Media till 5,4 miljarder kronor, där utöver tidningarna det även ingår minoritetsandelar i TT Nyhetsbyrån och andra medier. Till det kommer 800 miljoner kronor i värde i Polaris Media.

I slutet av oktober redovisade Schibsted en vinstökning på 13 procent för årets tredje kvartal, 741 miljoner norska kronor jämfört med 655 miljoner för motsvarande period 2022.

Nyhetsdelen backade dock det tredje kvartalet, med en nedgång på 2 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!