20 miljarder omsatte andrahandsmarknaden för detaljvaror i fjol. En siffra som väntas öka med minst 1,5 miljarder årligen de kommande åren, enligt Svensk Handels rapport Läget i handeln.
Det ökade intresset kan Magnus Lundén, enhetschef för second hand vid Röda korset, bekräfta. Sedan 2014 har försäljningen för Röda korset ökat med runt 15-20 procent, och det har accelererat under de senaste åren, med undantag under pandemin.
Stockholms stadsmission har också sett en ökad omsättning för second hand på runt 40 procent sedan 2018.
Innan pandemin, från 2016-2019, såg Beyond Retro, en butikskedja för vintagekläder, en ökning på omsättning på omkring 15 procent årligen.
Ett tapp märktes däremot under pandemin, som för all fysisk handel, men kedjan har nu öppnat och planerar att öppna fler butiker runt om i Sverige och beräknar att öka sin omsättning ytterligare.
Fler målgrupper
På Röda korset har man sett en breddning av målgrupper bland kunderna, och även att så kallad tredje- och även fjärdehandshandel förekommer allt oftare.
– Det innebär att man köper ett plagg på second hand och när man inte vill ha det längre lämnar man tillbaka det. Plaggen får en lång livslängd om man sköter det rätt, säger Magnus Lundén.
Att fler målgrupper visar intresse håller Beyond Retro med om.
Tidigare har den främsta målgruppen varit ungdomar mellan 13-20 år. I oktober i år öppnade kedjan en ny butik i Täby, en höginkomstkommun i Stockholm, dit en annan – äldre – målgrupp söky sig.
– De är också kunder som vill spara på miljön och tänker att det är billigare, säger Beyond Retros vd Mark Ellis.
Åsa Blomberg, marknads-och kommunikationschef på Myrorna, säger att de märker ett större intresse bland konsumenter och även aktörer på begagnatmarknaden. Men det finns förbättringspotential.
– Svenskar är extremt duktiga på att lämna in saker men dåliga på att handla second hand. Vi på Myrorna tar emot tio ton om dagen och av det säljer vi drygt 20-30 procent.
Medvetna konsumenter
En allt mer medveten konsument ses som en anledning till att andrahandsmarknaden växer sig större, säger Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council, en branschorganisation för den svenska modeindustrin.
– Kunderna kräver en transparent värdekedja som ska vara hållbar ur alla aspekter. Ju mer upplyst och medveten konsumenten blir så ökar det också trycket på andrahandsmarknaden, säger Jennie Rosén.
Man ser även en breddning av marknaden, genom olika appar med second hand-mode som lanseras och att vissa traditionella modekedjor har börjat integrera begagnat i sin försäljning.
– Vissa butiker som jag har pratat med har sålt nyproducerade varor innan men när de har börjat integrera en andrahandsmarknad så har besöksantalet ökat i butikerna, säger Jennie Rosén.
Utmaningen för branschen är den omvandling som pågår och en del i detta blir hur branschen ska kunna hitta nya affärsmodeller.
– De kläder som sätts på marknaden måste vara av material där de har möjlighet att stanna och cirkulera under en lång tid och sedan återvinnas. Istället för att öka antalet plagg på marknaden behöver man se på möjliga intäktskällor kopplat till hur kläder kan cirkulera och få förlängd livslängd.