Secondhand – svaret för många i krisen

Höga elpriser, räntor och matkostnader. Tunnare plånböcker söker sig till secondhandbutiker för att handla kläder, möbler och porslin. –Vi får fler kunder och kunderna handlar dessutom mer, säger Myrornas vd Caroline Andermatt.

Fler väljer att handla i secondhand-affärer när kostnaderna för mat, boende och el ökar. Arkivbild.

Fler väljer att handla i secondhand-affärer när kostnaderna för mat, boende och el ökar. Arkivbild.

Foto: Nora Lorek/TT

Ekonomi2022-10-22 13:00

Historiskt har kunderna alltid vänt sig till secondhandbutiker i högre utsträckning under lågkonjunkturer, berättar Myrornas vd Caroline Andermatt. Att de ser en ökning av kunder även nu är därmed kanske inte särskilt förvånande.

– När man nu får ett annat utrymme att disponera om i sin plånbok så är det klart att secondhand, som har en lägre prisbild och är väldigt prisvärt, får en skjuts, säger hon.

Myrorna har 32 secondhandbutiker på olika platser i landet och försäljning online, och sedan i september har de sett en ökad efterfrågan på samtliga platser.

Tror på ökning

Mikael Albertsson är direktor för Reningsborg som driver fyra stora secondhandbutiker i Göteborgsområdet. Både han och Caroline Andermatt poängterar att secondhand fått ett uppsving i allmänhet den senaste tiden, men då snarare bland en kundgrupp som vill minska sina klimatavtryck eller hitta mer unika prylar.

Men utöver den ökade trenden generellt syns en extra ökning som de kopplar till det ekonomiska läget. De senaste veckorna har Reningsborg sett en försäljningsökning på mellan 10 och 20 procent i sina butiker.

– Gruppen som faktiskt behöver handla på secondhand för att få pengarna att räcka till ökar. Och den kommer förmodligen öka ännu mer när elkostnader, räntekostnader och matkostnader går upp, säger Mikael Albertsson och tillägger:

– Inflationen gör att många fler måste tänka till.

PMU: "Förväntat"

Mest eftertraktat i butikerna är kläder, möbler och porslin.

– Det är saker som är kopplade till att få ett fungerande hem och att klara av vardagen. Framför allt porslin har vi lite svårt att fylla på i den takt som det säljer, det finns ett jättestort behov av det, säger Mikael Albertsson.

Även PMU, som driver 56 butiker i Sverige, ser en ökad försäljning. Men verksamhetschefen Mats Hillerström säger att det är svårt att veta hur mycket som beror på de högre priserna i samhället.

– Vi har en väldigt bra utveckling i butikerna nu men det är förväntat. Vi kommer från en pandemi och efterhand som vi återhämtar oss därifrån så får vi en kraftigt positiv utveckling, säger han.

– Vi har en kraftigare ökning på slutet nu, det har vi. Men jag är inte jätteförvånad över den heller eftersom vi trodde att försäljningen skulle stiga nu på slutet. Det är svårt att veta vad som gör det ena eller det andra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!