Vid 10-tiden på måndagsmorgonen kom fackförbundet Seko och arbetsgivarorganisationen Almega tågföretagen överens om ett nytt kollektivavtal i tågbranschen – bara timmar innan det första steget i Sekos strejkvarsel hade trätt i kraft.
Den fråga som Seko drivit hårdast i sina förhandlingar handlade om att minska arbetsgivarnas möjlighet till sena schemaändringar, vilket fackförbundet anser sig ha fått gehör för i det nya avtalet.
– Många medlemmar känner att det är svårt att få livet att gå ihop med ständiga schemaändringar. Utifrån den kontexten så är bedömningen att vi tagit stora kliv, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef vid Seko, till TT.
– Vi tycker att det är en bra överenskommelse utifrån förutsättningarna.
Stark kritik
En omdebatterad fråga i samband med förhandlingarna har handlat om ensamarbete på tåg, och i april gick personal vid MTR ut i vild strejk mot beslutet att ta bort tågvärdar på pendeltågen i Stockholm. Enligt det nya avtalet ska en "arbetsgrupp utreda frågan", vilket väckt stark kritik bland delar av Sekos medlemmar och kallats för ett "svek".
Enligt Almega tågföretagen kommer gruppen ha en "konsultativ" uppgift och bland annat arbeta med påverkansarbete.
– En del medlemmar tycker att gruppen är ett steg på vägen. Samtidigt är vi inte blinda. Vi vet att det finns grupper – framför allt inom pendeltågen i Stockholm – som tycker att vi borde ha gjort ännu mer, säger Jonas Pettersson vid Seko.
– Vi är medvetna om att många är engagerade i frågan, och det ska man ha full respekt för. Vår grundinställning är också att det inte bör förekomma ensamarbete på tågen. Problemet är att det har varit svårt att driva frågan kollektivavtalsvägen.
Vild strejk påverkade
Enligt Seko har frågan varit komplex att driva i förhandlingarna, samtidigt som förbundet anser sig ha varit tvunget att hitta kompromisser med sin motpart.
– Vår bedömning är att det helt enkelt inte hade varit möjligt att uppnå ett totalstopp för ensamarbete just nu, säger Jonas Pettersson.
– Sedan har den vilda strejken inte direkt påverkat positivt. Att genomföra en sådan aktion i slutfasen av en avtalsrörelse gjorde det knappast enklare för oss att förhandla.
Arbetsgivarorganisationen Almega Tågföretagen väljer att kalla överenskommelsen som "godtagbar".
– Det är klart att vi är oerhört nöjda med att strejken inte bröt ut, men jag tycker att resultatet hade kunnat bli bättre under andra omständigheter. Sett till bakgrunden är överenskommelsen tillfredsställande, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör vid Almega tågföretagen.
– Utan konflikthotet hade överenskommelsen tagit större hänsyn till de utmaningar tågbranschen har i dag.